چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جام جهانی فوتبال زنان


جام جهانی فوتبال زنان
جام جهانی فوتبال زنان مهمترین رقابت بین المللی قهرمانی فوتبال بانوان است که اولین تورنمنت در سال ۱۹۹۱ به میزبانی کشور چین برگزار شده است.
این رقابت توسط فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) سازماندهی و برگزار می شود. اولین تورنمت آن در سال ۱۹۹۱ – ۶۱ سال پس از برگزاری جام جهانی مردان – برگزار شد که در آن تورنمنت تیم فوتبال زنان ایالات متحده آمریکا فاتح جام شد. حدود ۶۵۰ هزار تماشاگر از جام ۱۹۹۱ دیدن کردند.
تعداد تیمهای شرکت کننده در جام جهانی زنان ۱۶ تیم است که حدودا از بین ۷۵ کشور به جام راه پیدا می کنند. پر افتخارترین تیم در این جام تیم آمریکاست که دوبار به عنوان قهرمانی دست پیدا کرده. پس از آن نوروژ و آلمان قرار دارند که هر کدام یکبار قهرمان شدند.
● قهرمانان
در جام ۱۹۹۱ آمریکا در قینال با نروژ روبرو شد که ۲-۰ بازی را برد. جام ۹۵ که به میزبانی سوئد بود با قهرمانی نروژ به پایان رسید. در این فینال نروژی ها برابر زنان آلمان قرار گرفتند، که ۲-۰ بازی را بردند. چهار سال بعد، یعنی جام ۱۹۹۹ ایالات متحده که میزبان جام بود در فینال با تیم چین در وقت قانونی ۰-۰ مساوی کرد و در ضربات پنالتی با اختلاف یک گل (۵-۴) به دومین قهرمانی جام دست پیدا کرد.
جام ۲۰۰۳ نیز به میزبانی آمریکا برگزار شد. در فینال این جام آلمان به دیدار سوئد رفت و توانست ۲-۱ با گل طلایی به نفع خود تمام کند و برای اولینبار در تاریخ قوتبال بانوان خود به جام دست پیدا کند.
● جام جهانی ۲۰۰۷
جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۰۷ به میزبانی چین برگزار می شود. رقابتهای این جام از ۱۰ تا ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۰۷ میلادی پیگری خواهد شد.
جام جهانی ۲۰۰۳ در اصل می بایست به میزبانی چین برگزار می شد. اما به دلیل شیوع بیماری ساری (SARS) در چین برگزاری این رقابت به کشور آمریکا منتقل شد. بهمین خاطر کمیته اجرایی فیفا تصمیم گرفت تا میزبانی جام جهانی ۲۰۰۷ را به چین واگذار کند.
شهرهایی که این جام را در چین میزبانی می کنند شامل: شانگهای، چنگدو، ووهان، تیانژین و هانگژو می شوند.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید