جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۵ آبان ـ ۶ نوامبر ـ انتقاد از سوء استفاده از دمکراسی در آمریکا


ششم نوامبر، سالروز انتشار كتاب «امریكای دمكرات» تالیف نویسنده بنام جیمز كوپر در سال ۱۸۳۸میلادی است كه یك انتقاد اجتماعی كهنه نشدنی است.
جیمز فنیمور كوپر James F. Cooper(متولد ۱۷۸۹ و متوفا در ۱۸۵۱) (كه پنجاه اثر جالب از خود به یادگار گذارده پس از یك اقامت نسبتا طولانی در فرانسه، در بازگشت به میهن خود آمریكا و مشاهده سیاستبازی ها، كتاب «آمریكای دمكرات» را نوشت و در آن ضمن انتقاد از سوء استفاده از دمكراسی در آمریكا به دفاع از ارزشهای انقلاب استقلال آمریكا و آرزوها و هدفهای موسسان این كشور كه به «پدران موسس» شهرت یافته اند پرداخت.
آثار بعدی او كه متاثر از همین احساس بود انتقاد از وضعیت روز و نیز دفاع از حقوق سرخپوستان (بومیان) آمریكا بود. سبك او در نوشتن، پرداختن به جزئیات یك مسئله واقعی روز در قالب داستان بود. در آغاز كار نویسندگی و پیش از نوشتن كتاب آمریكای دمكرات، كوپر یك ماجرای واقعی را به صورت داستان نقل می كرد و بهترین نمونه این نوع تالیف او كتابی است كه در آن نقش جاسوسی در جریان جنگ انقلاب استقلال آمریكا منعكس است. کوپر نخستین داستان نگار آمریکایی است که از این لحاظ شهرت جهانی یافته است. در همان زمان كه وسائل ارتباط تحول نیافته بود، داستانهای كوپر اندكی پس ازانتشار، به زبانهای دیگر ترجمه و چاپ می شد.
ششم نوامبر زادروز جیمز جونز داستان نگار و نویسنده داستان «از اینجا تا ابدیت» است که در سال ۱۹۲۱ به دنیا آمد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید