سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

روستای کندوان


روستای کندوان
كندوان روستای تاریخی و كم نظیر بخش اسكو در فاصله ۲۲ كیلومتری جنوب اسكو در میان دره ای باصفا، كنار رودخانه پرآبی به همین نام واقع شده است. فاصله كندوان تا تبریز ۶۲ كیلومتر راه آسفالت است.
بنای خانه های این روستا از نوع معماری صخره ای بوده و به قرن هفتم هجری و حتی به دوره های كهن قبل از اسلام نیز نسبت داده شده است. ضخامت جنس و طبقات تپه ها و مخروط ها از نوع اینمبریت و لاهار است كه در اثر مخلوط شدن مواد اشتشفشانی سهند با گل و لای حاصل از باران های سیل آسا به وجود آمده است. بلندی این تپه های مخروطی و هرمی شكل بیش از ۶۰ متر است. تشكیلات طبقات، بر روی آبرفت قدیمی واقع شده و رودخانه كندوان بیش از ۱۰ متر از آن را حفر كرده و پایین برده است.
در دل مخروط ها بیش از صد آغل و انبار، اتاق های نشیمن روستایی و دو مسجد كه هر مسجد دو ستون سنگی از جنس طبقات لاهار دارد كنده شده است.
علاوه بر این مسكن های جالب توجه، آن چه این روستا را معروف ومشهور كرده، وجود آب معدنی گوارایی است كه كنار رودخانه و ساحل چپ آن از دل تپه ای خارج می شود. وجود آب معدنی، خانه های منحصر به فرد، دره های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات مطلوب و عسل مرغوب كوهستانی، سبب جذب تعداد كثیری مسافر از نقاط دور و نزدیك به این روستا به خصوص در فصول مساعد سال می شود.
منبع : خبر گزاری جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید