جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
پارکومتر یا پارکبان؟
چگونه می توان تصور كرد شهری مثل تهران با بیش از ۳ میلیون خودرو و كمبود شبكه راهی، هنوز فضای پارك مناسب و كافی را برای خودروهای موجود در پایتخت ندارد. علی رغم این كه در نقاط شلوغ شهر و در حاشیه مراكز پرتردد، چند پاركینگ وجود دارد و می تواند خودروها را از حاشیه كناری خیابان ها جمع كند و در خود جای دهد، اما نبود فضای پارك كافی در نقاط مختلف شهر، اجرای طرح های گوناگون را موجب شده است تا به تعبیری فضای حاشیه خیابان ها را عادلانه میان شهروندان تقسیم كند.
پایتخت هم اكنون با كمبود ۶۰۰ هزار پاركینگ روبه روست. شاید به همین دلیل است كه در طول سال های گذشته، سطح معابر شهر، تبدیل به پاركینگ های خودروهایی شد كه در انتظار پاركینگ ساعت ها در خیابان های پایتخت تردد می كردند و ناگزیر به حاشیه خیابان ها رو می آوردند.
سال ها پیش شهرداری تهران برای حفظ فضای حاشیه خیابان ها و به تعبیر تقسیم عادلانه فضای پارك شهری، اقدام به نصب پاركومتر كرد. این طرح از همان روزهای آغاز، بسیار مورد توجه شهروندان قرار گرفت. اگرچه پاركومترها از خیابان های معدود فراتر نرفتند و تنها در محدوده ای مشخص نصب شدند و بی تردید، دلیل عمده آن، آزمایشی بودن ذكر شد. اما هنوز چند سال از نصب پاركومتر ها نگذشته بود كه این دستگاه های نقره ای شكل خیلی زود به یكی از مناظر كنار خیابان تبدیل شد و كاركرد معمول خود را كه روزگاری توأم با جذابیت بود از دست داد. شاید اكنون شگفت انگیز باشد اگر بشنویم پس از اجرای طرح پاركبان و در سایه قرار گرفتن پاركومترها، ۲۷۰۰ دستگاه پاركومترفعال است و هیچ كس از آن استفاده نمی كند.
پس از اجرای طرح پاركومتر و عدم موفقیت در آن، طرح پاركبان با همكاری راهنمایی و رانندگی تهران و شهرداری به اجرا درآمد. خیلی زود ۵۰ هزار فضای پارك شهری در حاشیه خیابان ها شناسایی شد و در ۱۱۲ معبر تهران، چیزی در حدود ۱۱ هزار فضای پارك فراهم شد. اگرچه پایتخت به دلیل كمبود پاركینگ با مشكلات دیگری روبه روست، اما هنوز طرح پاركبان در خیابان های شهر تهران، فراگیر نشده است و این بیم وجود دارد كه شاید در چند سال آینده، شاهد تغییر در سیاست تأمین فضای پارك شهر تهران به وجود آید.
هم اكنون نیز بر اساس اطلاعات و شنیده ها، قرار است كه پاركومترهای جدیدی در حاشیه خیابان ها نصب شود. پاركومترهایی كه عبارت بامسمای هوشمند را به دنبال خود می كشد. اما آیا تهران این شهر هفتصد كیلومتر مربعی با ۳ میلیون اتومبیل می تواند با اجرای طرح های گذرا و گاه غیركارشناسی، مشكلی به نام پاركینگ خودروها را حل كند. بی تردید این معضل شهری نیاز به چاره اندیشی مسئولانه دارد.
منبع : همشهری
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اصفهان اسرائیل ایران حمله ایران به اسرائیل انفجار ایران و اسرائیل گشت ارشاد حسین امیرعبداللهیان ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت جنگ ایران و اسرائیل سید ابراهیم رئیسی
زلزله سیل تهران قتل هواشناسی ترکیه سیلاب فضای مجازی قوه قضاییه شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس
فرودگاه قیمت خودرو قیمت طلا یارانه بانک مرکزی بازار خودرو خودرو ایران خودرو قیمت دلار دلار بورس حقوق بازنشستگان
تلویزیون احسان علیخانی رابعه اسکویی سینمای ایران کتاب دفاع مقدس سریال تئاتر موسیقی
چین دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا عملیات وعده صادق غزه جنگ غزه روسیه وعده صادق سازمان ملل اسراییل حزب الله لبنان طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال صنعت نفت آبادان بازی لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر منچسترسیتی بارسلونا کشتی فرنگی سپاهان
هوش مصنوعی گوگل سامسونگ تلگرام فناوری تبلیغات آیفون اپل ناسا
خواب چاقی پیاده روی پزشک چای