جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پارکومتر یا پارکبان؟


پارکومتر یا پارکبان؟
چگونه می توان تصور كرد شهری مثل تهران با بیش از ۳ میلیون خودرو و كمبود شبكه راهی، هنوز فضای پارك مناسب و كافی را برای خودروهای موجود در پایتخت ندارد. علی رغم این كه در نقاط شلوغ شهر و در حاشیه مراكز پرتردد، چند پاركینگ وجود دارد و می تواند خودروها را از حاشیه كناری خیابان ها جمع كند و در خود جای دهد، اما نبود فضای پارك كافی در نقاط مختلف شهر، اجرای طرح های گوناگون را موجب شده است تا به تعبیری فضای حاشیه خیابان ها را عادلانه میان شهروندان تقسیم كند.
پایتخت هم اكنون با كمبود ۶۰۰ هزار پاركینگ روبه روست. شاید به همین دلیل است كه در طول سال های گذشته، سطح معابر شهر، تبدیل به پاركینگ های خودروهایی شد كه در انتظار پاركینگ ساعت ها در خیابان های پایتخت تردد می كردند و ناگزیر به حاشیه خیابان ها رو می آوردند.
سال ها پیش شهرداری تهران برای حفظ فضای حاشیه خیابان ها و به تعبیر تقسیم عادلانه فضای پارك شهری، اقدام به نصب پاركومتر كرد. این طرح از همان روزهای آغاز، بسیار مورد توجه شهروندان قرار گرفت. اگرچه پاركومترها از خیابان های معدود فراتر نرفتند و تنها در محدوده ای مشخص نصب شدند و بی تردید، دلیل عمده آن، آزمایشی بودن ذكر شد. اما هنوز چند سال از نصب پاركومتر ها نگذشته بود كه این دستگاه های نقره ای شكل خیلی زود به یكی از مناظر كنار خیابان تبدیل شد و كاركرد معمول خود را كه روزگاری توأم با جذابیت بود از دست داد. شاید اكنون شگفت انگیز باشد اگر بشنویم پس از اجرای طرح پاركبان و در سایه قرار گرفتن پاركومترها، ۲۷۰۰ دستگاه پاركومترفعال است و هیچ كس از آن استفاده نمی كند.
پس از اجرای طرح پاركومتر و عدم موفقیت در آن، طرح پاركبان با همكاری راهنمایی و رانندگی تهران و شهرداری به اجرا درآمد. خیلی زود ۵۰ هزار فضای پارك شهری در حاشیه خیابان ها شناسایی شد و در ۱۱۲ معبر تهران، چیزی در حدود ۱۱ هزار فضای پارك فراهم شد. اگرچه پایتخت به دلیل كمبود پاركینگ با مشكلات دیگری روبه روست، اما هنوز طرح پاركبان در خیابان های شهر تهران، فراگیر نشده است و این بیم وجود دارد كه شاید در چند سال آینده، شاهد تغییر در سیاست تأمین فضای پارك شهر تهران به وجود آید.
هم اكنون نیز بر اساس اطلاعات و شنیده ها، قرار است كه پاركومترهای جدیدی در حاشیه خیابان ها نصب شود. پاركومترهایی كه عبارت بامسمای هوشمند را به دنبال خود می كشد. اما آیا تهران این شهر هفتصد كیلومتر مربعی با ۳ میلیون اتومبیل می تواند با اجرای طرح های گذرا و گاه غیركارشناسی، مشكلی به نام پاركینگ خودروها را حل كند. بی تردید این معضل شهری نیاز به چاره اندیشی مسئولانه دارد.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید