شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۸ آبان ـ ۳۰ اکتبر ـ پارتی بازی برای کمپانی هالیبرتون و سهل انگاری در محافظت از انبار مهمات عراق؛ دو حربه در دست نامزدهای حزب دمکرات آمریکا


۲۹ اكتبر ۲۰۰۴هنوز مركب اتهام سهل انگاری در محافظت از انبار مواد منفجره ارتش سابق عراق و به سرقت رفتن ۳۸۰ تن از این مواد و مخصوصا ماده« اج ام ایكس » كه از آن به صورت چاشنی سلاح اتمی استفاده می شود خشك نشده بود كه بررسی پلیس امنیت داخلی آمریكا ( اف بی آی ) در باره پارتی بازی كمپانی هالیبرتون افشاء شد و پنج روز پیش از برگزاری انتخابات آمریكا ( ۲ نوامبر سال ۲۰۰۴ )، به صورت حربه تازه ای در دست نامزدهای حزب دمكرات بر ضد نامزدهای حزب حاكم قرار گرفته بود.
جان كری نامزد حزب دمكرات برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریكا در این باره گفته است كه طبق تحقیقات اف بی آی و اظهارات بانو « گرین هاوس ) بازرس اداره قراردادهای ارتش امریكا در بخش مهندسی، كمپانی هالیبرتون كه دیك چنی مدیر قبلی آن بود و از آنجا مزایا می گیرد از طریق شعبه خود« كلاگ براون اند روت» با ترك مناقصه ( شركت ندادن كمپانی های دیگر و جلوگیری از ایجاد رقابت میان آنها به منظور پایین آوردن مبلغ ) تعمیر لوله های نفت عراق و میادین مربوط را به مدت پنج سال و به مبلغ هفت میلیارد دلار برعهده گرفته بود . پس از ماهها، چون بستن قرار داد بیش از یك سال به طریق ترك مناقصه خلاف قانون بوده، هالیبرتون با كاهش حجم مقاطعه به ۲ میلیارد و چهارصد میلیون دلار موافقت كرده است. با وجود این ، جرم پارتی بازی و مساعدت در معاملات دولتی به جای خود باقی مانده است. جان كری ضمن طرح این موضوع در اجتماع هشتاد هزار نفری شهر مدیسون ایالت ویسكانسین خطاب به رای دهندگان پرسید: آیا می خواهید باز هم این افراد را به كاخ سفید بفرستید؟.
همزمان با این، یك ویدیو از تلویزیون ای. بی . سی پخش شد كه به نامزدهای حزب دمكرات كمك كرد. این ویدیو كه ۱۸ آوریل سال ۲۰۰۳ و ۹ روز پس از سقوط دولت صدام حسین برداشته شده یك نظامی امریكایی را در انبار مهمات یوسفیه و نیز بسته های مواد منجره را نشان می دهد. به این ترتیب عكس ماهواره ای كه پنتاگون برای دفاع از خود كه سهل انگاری نكرده و سرقت مواد پیش از تصرف عراق صورت گرفته بود رد شده و وسیله دیگری در دست نامزدهای حزب دمكرات برای حمله به رقبای دولتی خود گذارده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید