چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فقر شبکه معابر در پایتخت


فقر شبکه معابر در پایتخت
آیا شگفت انگیز نیست شهری با مساحت ۷۰۰ كیلومتر مربع، تنها در حدود ۴۹ كیلومتر مربع شبكه راه و معابر داشته باشد. شهری به این گستردگی و با حجم بسیار زیاد حمل و نقل تنها از حدود ۷ درصد از كل مساحت اش را به عنوان شبكه حمل و نقل بهره می برد. در حالی كه در بسیاری از كشورهای جهان و حتی در بسیاری از فقیرترین شهرهای دنیا به لحاظ شبكه معابر درون شهری، این نرخ، چیزی در حدود ۱۴ درصد است. در واقع تهران از بسیاری از شهرهای جهان كه امكانات قابل توجهی در سیستم حمل و نقل ندارند، مقامی نازلتر دارد. اگرچه استاندارد شبكه معابر شهری بسیاری از شهرهای جهان كمتر از ۱۸ درصد مساحت كل شهر نیست، اما تهران با اختصاص تنها ۷ درصد از مساحت كل اش به شبكه معابر شهری، جزو فقیرترین شهرهای جهان است.
برهمین اساس این میزان از معابر و شبكه های ارتباطی داخل شهری كه در تهران وجود دارد، تنها ظرفیت یك میلیون خودرو را دارند. در حالی كه باز هم تهران در این شاخصه چندان ساختارمند نیست. هر روز تردد بیش از ۵/۲ میلیون خودرو در شبكه معابر این شهر، پیچیدگی حمل و نقل درون شهری را در پایتخت دو چندان كرده است و راه را بر حل معضل همیشگی به نام ترافیك كاملاً بسته است.
بنابراین و با تصور محدودیت هایی كه از كمبود شبكه معابر شهری و افزایش خودروها كه همواره گریبانگیر پایتخت بوده است چندان عجیب نیست كه سالانه مبالغی در حدود ۵/۲ میلیارد تومان برای اصلاح هندسی و مناسب سازی معابر تهران صرف شود. رقمی كه با تكیه بر آن می توان طرح های عمرانی و راه سازی متعددی را ساماندهی كرد.
در واقع شهر تهران به لحاظ فقر شدید شبكه بزرگراهی و خیابان های مختلف برای تردد افراد، همواره هزینه های متعددی را به دوش می كشد. هزینه هایی كه شاید با داشتن میزان مناسبی از معابر می توانست به فعالیت های عمرانی اش اختصاص یابد.
البته این تنها مشكل تهران نیست. این شهر كه در بسیاری از مسائل خود با مشكلات متعدد دست به گریبان است، شاید چندان از كمبود شبكه معابر رنج نمی برد. در واقع بیش از آنكه شهروندان نگران معضلات ناشی از فقر شبكه راهی در تهران باشند باید نگران معضلات جدی دیگری باشند كه خود را بر این شهر مانند بختگی شوم تحمیل كرده اند. مشكلی چون افزایش روزانه ۱۲۰۰خودرو به تهران و آلودگی های هوا و صوتی و بصری كه از این راه به شهروندان می رسد. تهران سرشار از مشكلات متعدد است و اگر راهی باشد برای حل هر كدام از آنها، این شهر می توانست شهری رویایی باشد.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید