پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رفتارهای تهاجمی در رانندگی


رفتارهای تهاجمی در رانندگی
تمام افراد جامعه قبل از آن كه واجد شرایط قانونی رانندگی شوند به مرور با رفتارهای كلامی و غیركلامی الگوهای مختلف بزرگسال هنگام رانندگی آشنا می شوند. آنها تا قبل از رسیدن به سن قانونی رانندگی هزاران بار نحوه رفتار كلامی و غیركلامی راننده های دیگر اعم از پدرها و مادرها، نزدیكان و آشنایان، راننده های سرویس مهدكودك ها و مدارس، راننده های امدادی و خدماتی، راننده های دولتی و شركتی، راننده های نیروی انتظامی و نظامی و راننده های فیلم های تلویزیونی و سینمایی را مشاهده می نمایند و از این رفتارها تاثیر می پذیرند و هر قدر شخصیت راننده هایی كه مشاهده می كنند برایشان محبوب تر باشد تاثیرپذیری بیشتری می یابند.
هیجان زدگی ها، هیجان خواهی ها، آزردگی های هیجانی، احساس ناشكیبایی، بی قراری، بی توجهی، بی قیدی، قدرت طلبی و برتری جویی، بی پروایی و یاغی گری، قانون گریزی و ضعیف پنداری پلیس؛ تبعیض در جامعه و... همه و همه می تواند نتیجه ای از اندوخته های شناختی جوانان از رفتارهای كلامی و غیركلامی بسیاری از الگوهای بزرگسال در هنگام رانندگی های نه چندان مطلوب و معقول باشد.
به زبان آوردن واژه های ناخوشایند هنگام رانندگی، واكنش نشان دادن حركتی به رفتار دیگران در رانندگی، عبور از چراغ قرمز و بی اعتنایی به مقررات راهنمایی و رانندگی در مقابل گوش های شنوا و چشمان نظاره گر كودكان و نوجوانان همگی زمینه های اولیه رفتارهای تهاجمی رانندگی را فراهم می آورد و به همین دلیل فرهنگ رانندگی ریشه در اعماق وجود دارد.
به جرأت می توان گفت تاثیرگذاری این گونه آموزش ها بسیار بیشتر و ماندگارتر از كلاس های آموزش رانندگی است كه در آنها طبق قواعد خاص و در یك دوره كوتاه مدت چند هفته ای می خواهیم هم رانندگی را به افراد یاد بدهیم و هم فرهنگ درست رانندگی كردن را.
از آنجایی كه همواره پیشگیری بهتر از درمان است بهره گیری از آزمون های هیجانی و اجرای مقیاس های ارزیابی شخصیت رانندگی قبل از اعطای گواهینامه می تواند امری كاملا موثر و مفید باشد. همچنین ارزیابی نگرش و بازخوردهای داوطلبان متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی و راننده هایی كه تخلفات مكرر داشته اند نسبت به پدیده رانندگی و الگوی سالم حركت در خیابان ها و جاده ها امری كاملا ضروری است.
ارائه الگوهای مطلوب رانندگی و آشنا نمودن كودكان، نوجوانان و جوانان با خصوصیت های شخصیتی راننده های برتر در طول سنوات تحصیلی در مدارس و نیز فراهم نمودن مقدمات یادگیری مبانی نظری قوانین رانندگی قبل از رسیدن به سن قانونی رانندگی می تواند از روش های موثر در پیشگیری از رفتارهای تهاجمی در رانندگی در جامعه باشد.
اعظم عباسی
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید