پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
رفتارهای تهاجمی در رانندگی
تمام افراد جامعه قبل از آن كه واجد شرایط قانونی رانندگی شوند به مرور با رفتارهای كلامی و غیركلامی الگوهای مختلف بزرگسال هنگام رانندگی آشنا می شوند. آنها تا قبل از رسیدن به سن قانونی رانندگی هزاران بار نحوه رفتار كلامی و غیركلامی راننده های دیگر اعم از پدرها و مادرها، نزدیكان و آشنایان، راننده های سرویس مهدكودك ها و مدارس، راننده های امدادی و خدماتی، راننده های دولتی و شركتی، راننده های نیروی انتظامی و نظامی و راننده های فیلم های تلویزیونی و سینمایی را مشاهده می نمایند و از این رفتارها تاثیر می پذیرند و هر قدر شخصیت راننده هایی كه مشاهده می كنند برایشان محبوب تر باشد تاثیرپذیری بیشتری می یابند.
هیجان زدگی ها، هیجان خواهی ها، آزردگی های هیجانی، احساس ناشكیبایی، بی قراری، بی توجهی، بی قیدی، قدرت طلبی و برتری جویی، بی پروایی و یاغی گری، قانون گریزی و ضعیف پنداری پلیس؛ تبعیض در جامعه و... همه و همه می تواند نتیجه ای از اندوخته های شناختی جوانان از رفتارهای كلامی و غیركلامی بسیاری از الگوهای بزرگسال در هنگام رانندگی های نه چندان مطلوب و معقول باشد.
به زبان آوردن واژه های ناخوشایند هنگام رانندگی، واكنش نشان دادن حركتی به رفتار دیگران در رانندگی، عبور از چراغ قرمز و بی اعتنایی به مقررات راهنمایی و رانندگی در مقابل گوش های شنوا و چشمان نظاره گر كودكان و نوجوانان همگی زمینه های اولیه رفتارهای تهاجمی رانندگی را فراهم می آورد و به همین دلیل فرهنگ رانندگی ریشه در اعماق وجود دارد.
به جرأت می توان گفت تاثیرگذاری این گونه آموزش ها بسیار بیشتر و ماندگارتر از كلاس های آموزش رانندگی است كه در آنها طبق قواعد خاص و در یك دوره كوتاه مدت چند هفته ای می خواهیم هم رانندگی را به افراد یاد بدهیم و هم فرهنگ درست رانندگی كردن را.
از آنجایی كه همواره پیشگیری بهتر از درمان است بهره گیری از آزمون های هیجانی و اجرای مقیاس های ارزیابی شخصیت رانندگی قبل از اعطای گواهینامه می تواند امری كاملا موثر و مفید باشد. همچنین ارزیابی نگرش و بازخوردهای داوطلبان متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی و راننده هایی كه تخلفات مكرر داشته اند نسبت به پدیده رانندگی و الگوی سالم حركت در خیابان ها و جاده ها امری كاملا ضروری است.
ارائه الگوهای مطلوب رانندگی و آشنا نمودن كودكان، نوجوانان و جوانان با خصوصیت های شخصیتی راننده های برتر در طول سنوات تحصیلی در مدارس و نیز فراهم نمودن مقدمات یادگیری مبانی نظری قوانین رانندگی قبل از رسیدن به سن قانونی رانندگی می تواند از روش های موثر در پیشگیری از رفتارهای تهاجمی در رانندگی در جامعه باشد.
اعظم عباسی
منبع : همشهری
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی حجاب دولت پاکستان گشت ارشاد کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
کنکور هواشناسی سیل فضای مجازی تهران سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس اصفهان قتل فراجا خانواده
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو دلار بازار خودرو بانک مرکزی ارز ایران خودرو قیمت سکه سایپا مسکن
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران گردشگری سحر دولتشاهی بازیگر مهران مدیری کتاب تئاتر شعر سینما
کنکور ۱۴۰۳ علوم انسانی
اسرائیل غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اتحادیه اروپا اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران والیبال
همراه اول فیلترینگ فناوری اپل تبلیغات ناسا تیک تاک
سلامت روان استرس افسردگی پیری داروخانه دوش گرفتن