جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ استفراغ


استفراغ یکی از رویدادهای شایع دوران کودکی است. استفراغ در بیشتر موارد، کاملاً بی‌ضرر است ولی می‌تواند تأثیر داروها را کم کند، موجب شود که کودک آن‌قدر آب از دست بدهد که دچار کم آبی شود و یا نشان‌گر مشکلی باشد که نیازمند توجه پزشکی است.
بیشتر نوزادان آب‌ دهانشان را بیرون می‌ریزند و گاهی استفراغ می‌کنند. اگر این استفراغ موجب کم شدن وزن‌گیری کودک نشود، غیرطبیعی و مضر نیست. با این حال، استفراغ بیش از حد می‌تواند نشان‌گر عدم تحمل نسبت به غذای کمکی شیر یا غذاهای دیگر باشد. استفراغ شدید و متناوب در جریان دو ماه اول زندگی نوزاد، نشان‌گر انسداد انتهای معده است.
نوزادان و کودکان ممکن است به دنبال سرفه‌کردن شدید استفراغ کنند. این حالت غیر طبیعی نیست. در کودکان آنفلوآنزا یا گاسترو آنتریت (هر دو حالت عفونت ویروسی دستگاه گوارش) یا یک بیماری عفونی در هر جای دیگر بدن، موجب استفراغ می‌شود. دیگر علل استفراغ، شامل اختلالات مغزی (به‌عنوان مثال ضربه، میگرن، مننژیت، آنسفالیت و تومور)، مسمومیت، آپاندیسیت، آسیب‌های شدید عاطفی، یرقان، اجسام خارجی در دستگاه گوارش، آسیب‌های شکمی و بیماری حرکت می‌باشند.
ـ علائم و نشانه‌ها:
استفراغ خودش یک علامت است. پزشک در جستجوی علت آن برخواهد آمد. همچنین بسیار مهم است که میزان کم آبی که در اثر استفراغ مداوم ایجاد شده است ارزیابی شود.
ـ مراقبت خانگی:
اگر کودک شما استفراغ می‌کند، از دادن مواد جامد و قرص‌های آسپیرین به او خودداری کنید. به کودک شیر گاو و یا فرمول‌های مبتنی بر شیر گاو ندهید. چنین موادی، استفراغ را بدتر می‌کنند. به کودک اجازه دهید که هرچقدر می‌خواهد مایعات رقیق و خنک، مانند آب یخ، نوشابه‌های گازدار، چای با شکر، آب معطر با ژلاتین ،شربت سیب و محلول‌های تجارتی الکترولیت (قابل تهیه از داروخانه‌) بنوشد.
محلول‌های تجارتی اسید ارتو فسفریک، فروکتوز و گلوکز (قابل تهیه از داروخانه) نیز می‌توانند در این موارد، استفاده شوند. اگر کودک بتواند بیش از پنج دقیقه مایعات را در گلوی خودش نگه دارد و بالا نیاورد، در عرض یک ساعت مقدار قابل توجهی مایع دریافت می‌کند. در واقع، ظرف یک ساعت مقدار قابل توجهی مایع خورده است. به‌تدریج، و با بیشتر شدن تحمل کودک، مقدار مایعات داده شده را بالا ببرید.
ـ موارد احتیاط:
۱. استفراغ شدید یا طولانی مدت می‌تواند موجب کم آبی شود. هرچقدر کودک خردسال‌تر باشد کم‌ آبی جدی‌تر است. اگر نوزادی بیش از ۱۲ و تا بیست و چهار ساعت استفراغ کرده است یا اینکه یک کودک بزرگ‌تر بیش از دو تا سه روز استفراغ کرده است با پزشک تماس بگیرید.
۲. اگر استفراغ همراه با درد شکمی، سردرد یا تب بوده است، با پزشک مشورت کنید.
۳. اگر استفراغ و اسهال در یک زمان روی دادند، ابتدا استفراغ را کنترل کنید.
۴. بعضی داروهای فنوتیازینی برای کنترل استفراغ بزرگسالان به‌کار می‌روند، عوارض جانبی وخیمی در دستگاه عصبی مرکزی کودکان ایجاد می‌کنند. از استفاده از این داروها برای کودکان خودداری کنید.
۵. به‌خاطر داشته باشید که درد شکم همراه با استفراغ می‌تواند نشان‌گر آپاندیسیت باشد.
ـ درمان پزشکی:
پزشک علت استفراغ را با بررسی شرح حال و انجام آزمایش کامل بالینی و عصبی پیدا خواهد کرد. وجود و مقدار کم آبی تعیین خواهد شد و اگر کودک به‌طور جدی کم آب باشد، ممکن است برای دادن مایعات داخل وریدی بستری شود.
ـ عناوین مرتبط: آپاندیسیت، ضربهٔ مغزی، از دست رفتن آب بدن (کم آبی)، اسهال در کودکان بزرگسال، اسهالد در کودکان خردسال، آنسفالیت، حساسیت‌های غذائی، گاسترو آنتریت حاد، سردرد، یرقان در کودکان، یرقان در نوزادان، مننژیت، تهوع ناشی از حرکت، مسمومیت، دل درد مزمن، بلع اشیاء، عفونت‌های ویروسی.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید