پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کنار آمدن کودکان با فشارهای روحی


کنار آمدن کودکان با فشارهای روحی
كودكان درست مانند بزرگسالان و به خصوص مواقعی كه با استراتژی های سازش با استرش آشنا نباشند، این فشار روحی می تواند بسیار خردكننده باشد.
تحقیقات نشان داده كه كودكان ممكن است با روش درست و یا نادرست با استرس مقابله كنند، آنها نمی خواهند پدر و مادرشان به آنها كمك كنند.
از كودكان نظرخواهی شد تا بگویند چه عاملی بیشترین حس استرس را به آنها می دهد، آنها گفتند بیش از همه از نتیجه نمرات، تكالیف مدرسه، مسائل خانوادگی و دوستان و آزار آنها دچار استرس می شوند.
● روش های مقابله این نوع استرس ها در كودكان به ترتیب زیر است:
۵۲درصد به بازی مشغول می شوند. ۴۴درصد به موسیقی گوش می دهند. ۴۲درصد تلویزیون یا بازی ویدئویی تماشا می كنند. ۳۰درصد با یك دوست صحبت می كنند. ۲۹درصد سعی می كنند در مورد آن فكر نكنند. ۲۸درصد سعی می كنند كاری انجام دهند. ۲۶درصد چیزی می خورند. ۲۳درصد كنترل اعصاب خود را از دست می دهند. ۲۲درصد با پدر و مادر خود صحبت می كنند. ۱۱درصد گریه می كنند. اگر كودك نتواند این احساس خود را بروز دهد به صورت آتشفشانی در حال انفجار درخواهد آمد. گاهی اوقات آنها خود را سرزنش می كنند و ممكن است احساس شرمندگی و خشم كنند. ۷۵درصد از كودكان اظهار داشته اند كه دوست دارند هنگام بروز مشكلات از پدر و مادر خود كمك بگیرند، كودكان هنگام استرس دوست دارند با پدر و مادر خود حرف بزنند و آنها را در حل مشكلاتشان مشاركت دهند. ممكن است والدین نتوانند به كودكان خود در این زمینه كمك كنند ولی می توانند ابزاری را كه كودكان برای سازش با شرایط نیاز دارند، در اختیارشان قرار دهند.
▪به كودك خود بفهمانید كه متوجه احساس او هستید البته این كار نباید به صورت احساس اتهام در كودك درآید فقط به این صورت كه نشان دهد شما علاقه مند هستید به مشكلات او گوش دهید.
▪ از او بخواهید بگوید مشكل چیست. با دقت و آرامش به حرفش گوش دهید، از قضاوت بپرهیزید، او را سرزنش نكنید، موعظه نكنید و فقط گوش فرا دهید. از او بخواهید تمام داستان را به طور كامل شرح دهد.
▪در مورد كودكتان اگر از لحاظ احساسی مشكلی پیش آمده كمی اظهارنظر كنید مثلاً بگویید مثل اینكه خیلی ناراحت شدی! تعجب ندارد كه این حس را داشته باشی.
▪ بسیاری از كودكان هنوز برای احساس خود كلمه ای نیافته اند. اگر كودك شما خشمناك یا مضطرب است این كلمات را به او بیاموزید تا در تشخیص احساس به او كمك كنید. به این ترتیب آگاهی احساسی او افزایش می یابد. كودكی كه بتواند احساس خود را با كلمات بیان كند، دچار انفجار احساس نمی شود.
▪به كودك خود بیاموزید به كارهایی كه می تواند انجام دهد، فكر كند. كارهایی را به كودكتان پیشنهاد دهید كه به بهبود احساس او كمك كند. او را تشویق كنید به چند راه حل فكر كند. همكاری كودك شما در پیدا كردن راه حل به او اعتماد به نفس می دهد در ضمن سعی كنید به مشكلات، بیش از حد نیاز توجه نكنید.
▪ گاهی اوقات ممكن است كودك دوست نداشته باشد در مورد مشكل خود صحبت كند به او بفهمانید كه هر وقت به شما نیاز دارد، در دسترس او هستید. حتی در شرایطی كه كودك نمی خواهد حرف بزند دوست ندارد والدین او را تنها بگذارند. با بودن در كنار او باعث می شوید احساس بهتری پیدا كند. اگر او دوست ندارد حرف بزند، می توانید در كنار هم كاری انجام دهید مثلاً قدم بزنید، فیلم ببینید و یا شیرینی بپزید.
▪ صبور باشید، دیدن استرس در كودكان باعث نگرانی در والدین می شود ولی این موضوع نباید باعث شود كه بخواهید همه چیز را یكباره درست كنید، در عوض توجه خود را معطوف به كمك به كودك بنمایید. وقتی به كودك خود بیاموزید چطور با مسائل كنار بیاید، او خواهد توانست در آینده مسائل خود را مدیریت كند.

ترجمه: لادن نصیری- منبع:Kidshealth
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید