شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ مهر ـ برخی دیگر از رویدادهای ۲۰ اکتبر


● ۱۸۲۷: ناوگان مشترك قدرت های اروپایی مركب از انگلستان، روسیه و فرانسه در جنگ دریایی «ناوارینو» ناوگان عثمانی را نابود كرد و این رویداد به استقلال یونان انجامید كه قرن ها در كنترل عثمانی بود. یونان از زمان فیلیپ پدر اسكندر مقدونی، دیگر استقلال نداشت و به ترتیب توسط مقدونی ها، رومی ها و رومی های شرقی (دولت قسطنطیه) اداره می شد و پس از نشستن دولت عثمانی برجای روم شرقی، یونان بمانند سایر مناطق قلمرو این دولت به دست عثمانی ها افتاده بود.
● ۱۹۴۴: استالین و چرچیل رهبران شوروی و انگلستان در مذاکرات مسکو موافقت كردند كه پس از پایان جنگ جهانی دوم، اروپای شرقی به صورت مناطق نفوذ میان دو دولت قسمت شود. «تاریخ» نشان داد كه پس از جنگ، استالین همه اروپای شرقی را زیر نفود شوروی قرار داد كه نتیجه اش نامیده شدن شوروی و اقمارش از سوی چرچیل به «پرده آهنین» و آغاز جنگ سرد بود.
● ۱۹۴۴: انقلاب گارگران و دانشجویان در گواتمالا برضد دیكتاتوری پیروز شد.
● ۱۹۴۴: بر اثر انفجار یك مخزن گاز مایع در شهر كلیوكند آمریكا ۱۳۰ تن كشته شدند و ساختمانهای واقع در ۳۰ خیابان ویران شدند و یا آسیب دیدند.
● ۱۹۶۰: اجرای تصمیم دولت آمریکا نسبت به تحریم اقتصادی كوبا که قبلا اتخاذ شده بود از چنین روزی آغاز شد كه هنوز ادامه دارد.
● ۱۹۷۵: نخستین معامله گندم و نفت میان امریكا و شوروی انجام شد. پنج میلیون تن گندم در برابر ۱۰ میلیون نفت. روسیه از سال ۲۰۰۰ به این سوی دارای مازاد گندم شده و به صورت یك صادر كننده گندم در آمده است.
● ۱۹۷۷: بیشتر اعضای یك گروه موسیقی آمریكایی، از خواننده تا نوازنده و رئیس اركستر در یك سانحه هوایی در ایالت میسی سیپی این كشور كشته شدند.
● ۱۹۹۰: در ۲۰ شهر آمریكا بر ضد جنگ احتمالی این دولت با عراق که کویت را متصرف شده بود تظاهرات صورت گرفت. تاریخ نشان داد كه به این اعتراض ها توجه نشد و جنگ ۳ماه بعد آغاز گردید.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید