جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روزی که «پیر سالینجر» روزنامه نگار بنام درگذشت (در این روز ۱۸ اکتبر)


« پیر سالینجر » روزنامه نگار بنام ۱۶ اكتبر ۲۰۰۴ در ۷۹ سالگی در بیمارستانی در جنوب فرانسه درگذشت. وی كار روزنامه نگاری را از سال ۱۹۴۲ كه دانشجوی دانشگاه سانفرانسیسكو بود آغاز كرده بود و در سال ۱۹۹۷ پس از این كه نوشت هواپیمای مسافربر پرواز شماره ۸۰۰ شركت هوایی « تی . دبلیو. ا » براثر اصابت یك موشك آمریكایی كه در یك مانور دریایی پرتاب شده بود؛ بر فراز لانگ آیلند ایالت نیویورك ساقط شده است و از این بابت مورد اعتراض و انتقاد قرار گرفت به عمر روزنامه نگاری اش كه به آن عشق می ورزید پایان داده بود.
سالینجر در یك دوره دعوت جان اف كندی را پذیرفت و سخنگوی رسمی و مشاور او شد. وی درباره كندی نوشته است: هنر «كندی» در این بود كه مشاوران خود را از میان بهترین كارشناسان هر رشته انتخاب كرده بود، شمار این مشاوران محدود نبود و به اندرز آنان گوش می كرد . به علاوه، دستور داده بود نامه هایی را كه حاوی نظر و پیشنهاد هستند، هرقدر مفصل و وقتگیر، مستقیما به دست خود او برسانند و از آنها استفاده می كرد و در موارد لازم، دستیاران خود مامور مذاكره با فرستنده نامه مورد نظر می كرد. مقالات روزنامه ها را كه حاوی نظر و عقیده تازه بودند برایش خلاصه می كردند و خلاصه ترجمه نظرات مقاله نگاران كشورهای دیگر را با اشتیاق تمام ملاحظه می كرد و به این ترتیب در جریان نظرات قابل ملاحظه قرار می گرفت. سالینجر نیم دوره هم سناتور ( انتصابی ) كالیفرنیا بود. وی مدتی در پاریس برای نشریه « اكسپرس» مطلب می نوشت. سالینجر كه از ۱۹۷۷ خود را از روزنامه نگاری چاپی به روزنامه نگاری تلویزیونی منتقل كرده بود مفسر شبكه «ای بی سی» و سالها ریاست نمایندگی آن شبكه را در اروپا ( پاریس و لندن ) برعهده داشت.
پیر سالینجر كه چهار بار ازدواج كرده بود در این زمینه گفته بود من از ۱۷ سالگی با روزنامه و خبر ازدواج كرده بودم و در نتیجه همسرانم در حقیقت برایم زن دوم بودند و پس از مدتی خسته می شدند و می رفتند ولی «نیكول» آخرین آنان مرا با شرایطی كه داشتم تحمل كرد و قول پایداری داد. چهار سال پیش، هنگامی كه جورج بوش خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریكا كرده بود، پیر سالینجر گفته بود كه به نظر وی جورج بوش ( پسر ) شایسته و سزاوار این سمت نمی تواند باشد و اگر انتخاب شود، وی آمریكا را ترك خواهد كرد و در طول حكومت او به میهن باز نخواهد گشت و روی حرف خود ایستاد و در چهار سال گذشته در فرانسه زندگی می كرد. مادر سالینجر فرانسوی بود. وی نظرات متعدد در زمینه حرفه روزنامه نگاری ابراز داشته و در نگارش خبر و مقاله سبك ویژه خود داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید