پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دکتر مصدق قطع رابطه با انگلستان را از رادیو برای مردم توجیه کرد (در این روز ۱۸ اکتبر)


در این روز در سال ۱۳۵۱ چند ساعت پس از پخش بیانات دكتر مصدق نخست وزیر وقت از رادیو تهران که در آن تصمیم به قطع روابط با انگلستان را برای مردم توجیه کرده بود، مصوبه مجلس در این زمینه به سفارت انگلستان در تهران ابلاغ شد.
مردم كه این خبر را از رادیو تهران شنیده بودند از هر گوشه شهر به سوی خیابان فردوسی كه ساختمان سفارت در آن واقع است روانه شدند و ضمن برگزاری یك تظاهرات ضد انگلیسی گسترده و دادن شعار، تابلوی سفارت را كه علامت رسمی دولت انگلستان است به عنوان مظهر استعمار از جای بركندند و از سردر سفارت پایین آوردند.
قطع رابطه با انگلستان كه تا پس از براندازی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ادامه داشت، به گزارش مطبوعات آن زمان تهران و اظهارات شاهدان عینی موجی از سرور و شعف در سراسر ایران به وجود آورده بود كه قبلا سابقه نداشت، زیرا كه ایرانیان پس از ملی شدن صنعت نفت، از جزئیات مداخلات دولت انگلستان در امور وطنشان در طول قرن ۱۹ و تا نیمه قرن ۲۰ آگاه شده بودند و بدبختی های خود را تا حدی نتیجه همین مداخلات می دانستند. دكتر مصدق در نطق قبلی خود در مجلس مواردی را از این مداخلات بر شمرده بود و به مصلحت ایران دانسته بود كه با چنین استعمارگری روابط نداشته باشد .
باید دانست که سیاست مداخله جویانه و استعماری انگلستان سبب جدا شدن مناطق بسیاری از جمله هرات از قلمرو ایران شده است كه در طول هزاران سال قسمتهای اصلی خاك وطن را تشكیل می دادند. انگلستان بیرحمانه در تقسیم ایران و كاهش استقلال ملی مشاركت كرده بود و به اراده خود در ایران دولت برده بود و دولت آورده بود، به گسترش كشت خشاش و اعتیاد مردم و قدرت گیری گردنكشان ولایات و ایلات در برابر دولت مركزی و گرفتن امتیازات متعدد از جمله نفت اقدام كرده بود و برای دسترسی به كارگر ارزان و فراوان برای امور نفت، كشاورزی را در بسیاری از نقاط تا حد نابودی تضفیف كرده بود و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید