پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بوی بد دهان


بوی بد دهان
بوی بد دهان نه تنها می تواند اطرافیان را آزار دهد بلكه می تواند نشانه بیماری باشد. در زیر ۵ دلیل عمده بدبویی دهان و راه حل آنها ذكر می شود:
۱ - خوب نشستن دهان: دلیل ۹۰درصد بدبویی ها، نشستن دهان است چرا كه باقیمانده غذا در دهان، باعث فعال شدن باكتری ها می شود. دكتر ریچارد پرایس- سخنگوی سازمان بهداشت دهان و دندان آمریكا- می گوید: بوی بد دهان هم مثل بوی بد بقیه اعضای بدن، ناشی از فعالیت میكروب ها است. در دهان، این میكروب به شكل باكتری ظاهر می شود كه معمولاً روی خرده غذاهای باقیمانده در دهان و در فضای بین دندان ها، خون، بافت لثه و زبان و... زندگی می كند و اگر فضای دهان به خوبی پاك نشود، با ترشح تركیبات سولفوری كه بدبو هم هستند، باعث بدبویی فضای دهان می شود.
-۲ بروز شرایط خاص در دهان: برخی بیماری های دهانی مثل بیماری های لثه یا خشكی دهان، می تواند فعالیت باكتری ها و در نتیجه بوی بد دهان را تشدید كند. بیماری های لثه باعث خونریزی می شود كه در نتیجه محیط برای رشد و تكثیر باكتری ها مناسب می شود ولی عمده موارد بدبویی دهان در كسانی دیده می شود كه از خشكی دهان رنج می برند. معالجه بیماری های لثه و همچنین مرطوب نگه داشتن محیط دهان با نوشیدن مایعات، می تواند راه حل مناسبی برای این مشكل باشد.
۳ - غذاهای بدبو: اگر غذاهای بدبو بخورید، طبیعی است كه بوی بد آن پس از بلعیده شدن هم از دهان استنشاق شود. پس از خوردن این نوع غذاها، عصاره آن وارد رگ های خونی می شود و در نتیجه تا ۳ یا ۴ساعت، این بوی بد از دهان شما متصاعد خواهد شد. پیاز، سیر و تنباكو، عوامل عمده بروز بوی بد دهان هستند. با اجتناب از خوردن مواد بدبو از جمله موارد ذكرشده در بالا و همچنین نوشیدن روزی ۲فنجان چای، می توان بوی بد دهان را كنترل كرد. آدامس های بدون قند هم حاوی ماده ای به نام گزیلتول هستند كه می توانند باكتری ها را از بین ببرند و محیط را برای فعالیت آنها نامناسب كنند.
۴ - ناكافی بودن كربوهیدرات ها: با پیروی از رژیم های پروتئینی و اجتناب از خوردن كربوهیدرات ها، بدن شروع به سوزاندن چربی های ذخیره شده می كند و در بدن، ماده ای به نام كتون كه بدبو نیز هست، تولید می شود.
۵ - بیماری ها: در برخی موارد، بوی بد دهان می تواند هشداری باشد برای بروز بیماری ها و مشكلات جدی. دیابت از بیماری هایی است كه باعث بروز بوی بد در دهان می شود.
منبع: MS/Health
راحله زندوكیلی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید