جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۱۶ اکتبر


● ۱۷۵۸: نواه (نوح) وبستر واژه شناس معروف و مولف فرهنگ واژه های زبان انگلیسی (عكس مقابل) به دنیا آمد. وی نخستین مولف واژه نامه انگلیسی «وبستر» است كه منظما از سوی بنیاد «وبستر» تكمیل و تجدید چاپ می شوند.
● ۱۷۷۵: در جریان جنگ استقلال، شهر پورتلند حاكم نشین ایالت «مین» آمریكا توسط ناوگان انگلستان گلوله باران و ویران شد. این شهر كه در سال ۱۶۳۲ توسط مهاجران انگلیسی در همسایگی شهرك «وامپانوآگ» محل سكونت بومیان ماچیگون (اصطلاحا سرخپوستان!) ساخته شده بود در سال ۱۷۷۳ مورد حمله این بومیان قرار گرفته و آسیب دیده بود.
● ۱۸۵۹: جان براون امریكایی كه برده ساختن انسان را عملی بر ضد خدا می دانست و به منظور آزاد ساختن سیاهپوستان آمریكایی از قید بردگی دست به قیام مسلحانه زده بود در این روز با پیروان و پسرانش زرادخانه ارتش امریكا در هارپر فری را متصرف شد. وی بعدا دستگیر و اعدام شد. بر خلاف تصور قبلی او، هیچ سیاهپوستی به قیام وی نپیوست!
● ۱۹۱۲: نخستین تمرین بمباران با هواپیما انجام شد و بمبی از داخل هواپیمای در حال پرواز فرو افكنده شد كه دورتر از محل تعیین شده بر زمین اصابت كرد و معلوم شد كه باید «هدف» را قبلا بر پایه فرمول «سهمی» در ریاضیات تعیین كنند زیرا كه بمب پس از فروافكنده شدن تحت تاثیر دو نیروی متفاوت جاذبه زمین و وزن خود و نیز سرعت هواپیما قرار دارد.
● ۱۹۵۱: لیاقت علی خان نخست وزیر وقت پاكستان كه در ایجاد این كشور مركب از مسلمانان هندوستان سهم بسزایی داشت و پس از درگذشت محمدعلی جناح رهبری حزب مسلم لیگ را به دست گرفته بود، در یك اجتماع این حزب در راولپندی به دست یك مسلمان متعصب به نام «سعد اكبر» هدف دو گلوله قرار گرفت و كشته شد. لیاقت علی خان متولد هند و فارغ التحصیل دانشگاه آكسفورد انگلستان بود.
● ۱۹۶۲: بحران موشكی كوبا كه جهان را در لبه یك جنگ اتمی قرار داده بود از این روز آغاز شد.
● ۱۹۶۸: در پی ممنوع الورود شدن دكتر «والتر رادنی» به جامائیكا، مورخی كه چند كتاب درباره بردگی سیاهپوستان در قاره آمریكا نوشته بود، سیاهپوستان آن جزیره دست به اعتراض زدند و شهر كینگستون را آتش زدند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید