جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

زادروز «یوجین گلد ستون» و سالروز درگذشت «میچنر» (در این روز ۱۶ اکتبر)


۱۶ اكتبر زادروز «یوجین گلدستون» نمایشنامه نگار شهیر است كه در ۱۸۸۸ به دنیا آمد و ۶۵ سال زندگی كرد. در همین روز در سال ۱۹۹۷ آرتر جیمز میچنر نویسنده و مولف بزرگ در ۹۰ سالگی از این دنیارفت. هر دو آمریكایی بودند.
گلد ستون كه پدر زن چارلی چاپلین هنرمند تئاتر و سینما هم بود با نماشنامه های خود تئاتر و سینما را به زندگی روزمره مردم نزدیك كرد و به هنر نمایش به عنوان یك وسیله انتقال وضعیت و ایده مفهوم واقعی داد و حرفه نمایش را ، با طرح مسائل سیاسی و اجتماعی در قالب داستان زندگانی، به صورت یك رسانه تمام عیار در آورد. پیش از انتشار نمایشنامه های گلدستون، زیبایی زنان بازیگر؛ اكشن ها؛ طنز گویی و افسانه ها پایه حرفه نمایش (تئاتر و سینما) را تشكیل می دادند. از گلدستون كه اواخر عمر به بیماری لقوه دچار شده بود ۳۸ نمایشنامه باقی مانده است كه از میان آنها «آنا كریستی» و «آن سوی افق» معروفیت بیشتری دارند.
آرتر جیمز میچنر كه در ۹۰ سالگی از این دنیارفت در هر زمینه ای كتاب نوشت، از داستان تا رساله و تحقیق. داستان او تحت عنوان «هاوایی» بیش از هر تبلیغ دیگر، این جزایر را به مردم شناسانید و باعث جلب گردشگر به آنجا شد. این كار او نفوذ عمیق یك داستان خوب را در ذهن مردم ثابت كرده است. به همین سبب، دولتمردان و سیاستمداران و حتی كانونهای اعلان و آگهی تا كنون تلاش بسیار كرده اند تا از هنر داستان نویسی برای تبلیغ استفاده كنند، اما به دلیل برخورداری داستان نگاران از نهایت روشنفكری و فرهیختگی هنوز موفق به رخنه در این حرفه نشده اند.
میچنر كه در اسكاتلند تحصیل كرده بود و در هاروارد و دانشگاه تكزاس «تاریخ» تدریس می كرد، صدها نكته آموزنده از خود برجای گذارده است از جمله: زمانی روشنایی پنهان می شود و می خوانید «تاریك»، اما گاهی این خود مردمند كه حاضر به مشاهده روشنایی نمی شوند.
او تنها نویسنده ای است كه نخستین كتابش «افسانه های اقیانوس آرام (جنوبی)» برنده جایزه پولیتزر شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید