شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شرایط اطاق کودک


شرایط اطاق کودک
اطاق كودك حتی اگر مشترك با اطاق سایر كودكان باشد باید تهویه مناسب و حرارت مناسب داشته باشد. چنانچه تهویه مناسب نباشد یا بیش از حد گرم باشد یا بیش از سرد باشد اكسیژن رسانی كودك دچار اشكال شده و ممكن است سلامت كودك را به مخاطره بیندازد. اطاق كودك حتی‌المكان باید آفتاب گیر باشد و چنانچه آفتاب در ان اطاق می‌تابد پرده‌ها را كنار زده و پنجره‌ها را باز كنید و هوای مناسب برای استراحت و خواب كودك فراهم كنید.
از انباشته كردن مواد غذایی یا خوراكی یا لوازم منزل در اطاق كودك جلوگیری كنید اطاق كودكان را با نظر و سلیقه خود آنها مرتب كنید واز خود آنها در منظم كردن و تمیز كردن اطاقشان استفاده كنید.
از استفاده ادكلن یا خشبو كننده‌ها و یا موادی كه دارای عطر یا بوی نامناسب هستند در اطاق كودك خوداری كنید چرا كه این مواد ممكن باعث ایجاد حساسیت و یا اختلال خواب در آنها شود.
از گذاشتن هر گونه داروئی در دسترس كودكان خوداری كنید داروها باید در ظرفهای دربسته در مكانی دور از دسترس كودك نگهداری شود. كودكان بسیار كنجكاو هستند آنها با كنجكاوی وسایل خانه و داروها و خوردكیها را كنترل می‌كنند، ارزیابی می‌كنند ، می‌خورند، استفاده می‌كنند و باید مواظب آنها بود و این وسایل را دور از دسترس آنها نگهداشت.
- رختخواب كودك ولو ساده باید راحت باشد تخت كودك باید حصار مناسب داشته باشد باید تخت كودك ارتفاع زیادی از زمین نداشته باشد. چنانچه كودك روی زمین در رختخواب می‌خوابد باید محل خوابیدن او راحت باشد. نزدیك پنجره یا در ورودی اطاق یا لوله‌های گاز یا بخاری یا شوفاژ نباشد. باید محل خواب كودك از وسایل خطرناك یا لوسترها و چراغهای خواب قابل دسترس كودك دور باشد. قبل از خوابیدن كودك حتماً رختخواب او كنترل شود. حشرات موذی به شدت علاقه دارند كه زیر لباس – ملافه – رختخواب با كناره‌های دیوار پنهان شوند و موقع خواب كودك آسایش او را بهم زنند.
از گذاشتن رختخواب كودك كنار دیوار خوداری شود. لباس و ملافه مناسب هر فصل برای خواب كودك استفاده شود.
استفاده از لباسهای خشن و یا ملافه‌های زیر و خشن موقع خواب باعث ایجاد اختلال خواب و به دنبال آن اختلالات رفتاری در كودك می‌شود.
زیر سركودك مقداری بالا باشد، بینی كودكان به لحاظ شرایط خاص فك وصورت و یا به لحاظ بزرگ بودن لوزه‌ها ممكن است موقع خواب مشكلات بیشتری داشته باشند، فلذا سر كودك باید در این مواقع بالا باشد و حتماً به پهلو بخوابد. از پوشاندن لباسهای یقه‌دار یا دكمه‌دار و لباسهای تنگ در این كودكان به لحاظ مسائل تنفسی باید جداً خوداری شود.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید