پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سهل انگار در انجام تکالیف


سهل انگار در انجام تکالیف
یكی از علل افت تحصیلی دانش آموزان، فعال نبودن آنها در كلاس درس یا انجام ندادن تكالیف مورد نظر است. موارد زیر، رهنمودهایی هستند كه با به كار بستن آنها می توان دانش آموزان سهل انگار و بی علاقه را برای انجام تكالیف درسی برانگیخت. این قبیل از دانش آموزان را بادقت زیر نظر داشته باشید و آنان را به خاطر كمترین كوشش و فعالیت در جهت نوشتن تكالیف، اشتغال به انجام آن یا تكمیل تكالیف داده شده، ترغیب و تشویق نمایید.
۱ - دانش آموز را وادار كنید تعداد تمرین هایی را كه در كلاس برای درسی انجام داده است، به صورت جدول و نمودار نشان دهد. این كار باعث تقویت دانش آموز می گردد، زیرا می تواند بر كار خود نظارت داشته باشد و پیشرفت خود را به راحتی ببیند.
۲ - از یكی از دانش آموزانی كه رابطه ای صمیمی با دانش آموز مورد نظر دارد بخواهید كه به او در انجام تكالیف كمك كند.
۳ - اگر دانش آموزی انجام تكالیف خاصی را دوست دارد، قبل از انجام آن، تكلیفی را به او بدهید كه كمتر به انجام دادن آن تمایل دارد؛ مثلاً اگر نوشتن انشا را دوست دارد ولی از انجام دادن تمرینات ریاضی طفره می رود، به او بگویید كه پس از انجام تمرینات ریاضی می تواند انشا بنویسد.
۴ - به وضوح به دانش آموز بگویید كه برای انجام هر تكلیف، چقدر وقت دارد و چگونگی تنظیم وقت را به او آموزش دهید.
۵ - برنامه كار روزانه دانش آموز را به او بدهید تا بداند در هر روز چه مقدار باید كار انجام دهد.
۶ - تا می توانید برای كودكان دبستانی از بازی های هدف دار برای تدریس استفاده نمایید تا در كودكان، انگیزه بیشتری برای یادگیری مطلب ایجاد گردد.
۷ - پدران و مادران، علاقه مند هستند كه فرزندانی منظم و مسئول بار بیاورند لذا گاهی با اعمال زور و قدرت، تهدید، ارعاب و حتی تنبیه بدنی آنها را وادار به انجام دادن تكلیف می نمایند. این كار نه تنها سودی ندارد، بلكه در آنها باعث اضطراب، افسردگی، دلزدگی از درس و مدرسه می شود.
اگر می خواهید با حرف، آنها را وادار به انجام كاری نمایید، از كلمات ساده و محبت آمیز استفاده نمایید و كمتر نصیحت كنید و آنها را با دیگران مقایسه نكنید زیرا نه تنها برای آنها سودمند نیست، بلكه پی آمدهای خطرناكی را به دنبال خواهد داشت.روش های غیرمستقیم مانند اینكه من می توانم حدس بزنم تو امروز در چند دقیقه می توانی تكالیف خود را به طور عالی و دقیق انجام دهی ، دانش آموزان را راغب به انجام تكلیف خود می نماید.
زهرا قزوینی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید