شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ آنسفالیت (سرسام)


شرایط کودکان ـ آنسفالیت (سرسام)
آنسفالیت، به التهاب مغز گفته می‌شود. علل آن متعدد و شامل مواد سمی، باکتری‌ها، واکسن‌ها و انگل‌ها هستند. بسیاری از موارد آن به‌وسیلهٔ ویروس‌هائی ایجاد می‌شوند که بیماری‌های شایعی نظیر اوریون، سرخک، سرخجه، آبله مرغان، تب‌خال، مونونوکلئوز عفونی، هپاتیت و آنفولانزا را ایجاد می‌کنند. باکتری سیاه‌سرفه و واکسن‌های سیاه‌سرفه، سرخک، آنفولانزا، هاری، تب زرد و حصبه می‌توانند آنسفالیت ایجاد کنند؛ ولی واکسن‌ها بسیار کمتر از بیماری‌هائی که قابل پیشگیری هستند آنسفالیت ایجاد می‌کنند. سرب، جیوه، و دیگر سموم نیز می‌توانند آنسفالیت ایجاد کنند.
ـ علائم و نشانه‌ها:
آنسفالیت می‌تواند با علائم سرماخوردگی شروع شود. کودک معمولاً تب خفیف تا بالا و سردرد، استفراغ و گیجی و خواب آلودگی دارد. گاهی تشنج و بیهوشی نیز رخ می‌دهد.
یکی از علائم آنسفالیت، عدم توانائی در برخاستن بدون گذاشتن دو دست در پشت است.
کودکی که آنسفالیت دارد، معمولاً نمی‌‌تواند چانه‌اش را در حالی که دهانش بسته است، به سینه‌اش برساند. گاهی کودک نمی‌تواند بدون کمک دست‌هایش (مطابق شکل) برخیزد. این حالت بسیار خطرناک و مرگ‌زا است.
ـ مراقبت خانگی:
ندارد. اگر کودک شما علائم آنسفالیت را نشان داد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
ـ موارد احتیاط:
اگر کودک واکنش شدیدی نسبت به واکسن سیاه‌سرفه، سرخک، آنفولانزا، هاری، تب زرد یا حصبه نشان می‌دهد، قبل از تزریق یادآور، پزشک را از این امر مطلع کنید.
ـ درمان پزشکی:
از آن‌جائی که آنسفالیت می‌تواند عامل یک بیماری دیگر نظیر سرخک، اوریون، سیاه‌سرفه باشد کودکی که دچار این بیماری است، معاینه خواهد شد تا وجود آنسفالیت تأیید شود. دانستن اینکه کودک در معرض مواد سمی قرار گرفته است، می‌تواند پزشک را به آنسفالیت مشکوک کند.
تشخیص قطعی بر اساس شرح حال پزشکی، آزمایش خون، ملاحظه ارگانیسم ایجادکنندهٔ عفونت در مایع نخاعی، بینی و گلو یا مدفوع و وجود آنتی‌بادی‌ها در خون خواهد بود. وقتی پزشک آنسفالیت را تشخیص داد ممکن است به بستری شدن نیاز داشته باشد.
فقط برای انواع مشخصی از آنسفالیت درمان معینی وجود دارد. چون اکثر عفونت‌های ویروسی به سختی درمان می‌شوند و هیچ دارویئ وجود ندارد که بتواند ویروس مهاجم را بعد از ایجاد عفونت بکشد. با این حال، درمان برای رفع علائم و افزایش قدرت دفاع میزبان منجر به بهبودی می‌شود.
عناوین مرتبط: آبله مرغان، سرماخوردگی، تشنج به‌همراه تب، هپاتیت (التهاب کبد)، تب خال، ایمن‌سازی (واکسیناسیون)، مونونوکلئوز عفونی، آنفولانزا، مسمومیت با سرب، سرخک، اوریون، مسمومیت با سم، سرخجه، سیاه‌سرفه.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید