شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نخست وزیری که قربانی عادت بد خود (در این روز ۱۲ اکتبر)


یازدهم اكتبر (روزی چون امروز) در سال ۱۹۸۳ تاناكا كاكوئیTanaka Kakuei نخست وزیر پیشین ژاپن محكوم به رشوه گیری (پورسانت) از شركت هواپیمایی آمریكایی لاكهید شد و به چهار سال زندان و بازگرداندن پول به خزانه دولت محكوم گردید و از فرط اندوه سكته خفیف مغزی كرد و از ناحیه صورت فلج شد و طولی نكشید كه درگذشت. وی در طول رسیدگی قضایی نیز به دلیل افسردگی و اضطراب به الكل پناه برده و در نتیجه به بیماری فشار خون و مرض قند دچار شده بود و حلاوت زندگانی را از دست داده بود.
تاناكا در جریان خرید هواپیماهای مسافربر از نوع «ال ـ۱۰۱۱ » یك میلیون و هشتصد هزار دلار هدیه! گرفته بود. موضوع هنگامی برملاء شد كه میان كارخانه های هواپیماسازی آمریكا اختلاف افتاد و موضوع پورسانت ها در رقابت برای فروش به روزنامه ها درز كرد و سنای آمریكا با توجه به افشاگری روزنامه ها، مدیران شركت لاكهید را احضار و آنان به دادن پورسانت از جمله به تاناكا اعتراف كردند. هنری كیسینجر تلاش بسیار كرد كه روی قضیه سرپوش گذارده شود كه موفق نشد و تاناكا كه در دهه ۱۹۷۰ دو بار نخست وزیر ژاپن بود تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.
تاناكا كه در نوجوانی زندگانی سختی را پشت سر گذارده بود از دهه های بعد عمر وارد كار معاملات و مقاطعه كاری شد، سپس وارد سیاست شد، در خانواده خود ازدواجهای سیاسی را ترویج داد، با سیاستمداران و دولتمردان رفت و آمد كرد و بالاخره به معاونت وزارت دادگستری ژاپن منصوب شد كه در این سمت برای فیصله دادن به مشكلی، از اتحادیه كارگران معادن زغال سنگ كه با صاحبان آنها اختلاف داشتند معادل ۱۲۸ هزار دلار رشوه گرفت كه پس از افشاء قضیه، سمت خود را از دست داده و به دنیای معامله گری و مقاطعه كاری باز گشته بود. این بار با دادن كمك مالی به برخی از احزاب و تبلیغات انتخاباتی نامزدهای معین، باردیگر خود را وارد صحنه كرد و نسل جوان كه از سابقه رشوه گیری او بی خبر بود وی را به مجلس فرستاد و پلكان ترقی را تا نخست وزیری بالا رفت ولی عادت بد خود را فراموش نكرد و از لاكهید پورسانت گرفت و با این عمل خود را از همه چیز به هیچ تبدیل كرد و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید