پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ آکنه (جوش غرور جوانی)


یک بیماری پوستی است که بیشتر در جریان نوجوانی اتفاق می‌افتد. آکنه معمولاً بر روی پوست ظاهر می‌شود ولی هم‌چنین می‌تواند بر روی سینه یا پشت ظاهر شود. در خفیف‌ترین حالت به‌صورت برجستگی‌های بزرگ سرسیاه و سرسفید دیده می‌شود. جوش چرکی در حالت‌های شدیدتر دیده می‌شود. در شدیدترین حالت، کیست ایجاد می‌شود و جای آن باقی می‌ماند.
برای نسل‌های متمادی این باور رایج بود که آکنه به‌وسیله آلودگی و رژیم غذائی نامناسب ایجاد می‌شود. در حال حاضر عقیده بر این‌ است که آکنه به‌علت عمل هورمون‌ها در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد. جوش چرکی به‌وسیله میکروب‌های طبیعی پوست ایجاد می‌شود که این میکروب‌ها چربی جوش‌های سیاه را تجزیه کرده، موجب تولید مواد آزاردهنده می‌شود. چرکی که تولید می‌شود نشان‌دهنده عفونت نیست.
ـ علائم و نشانه‌ها:
برجستگی‌های قرمز رنگ از پوست بیرون می‌‌آیند که می‌توانند باز باشند یا نباشند. حباب‌های زیر پوست نشان‌دهنده این هستند که آکنه کیست تشکیل داده است.
ـ مراقبت خانگی:
قسمت درگیر را با صابون ملائم دوبار در روز بشوئید. بعد از شستشو از مواد ضد آکنه که شامل گوگرد، رزوسینول، اسید سالی سیلیک یا پر اکسید بنزیل رقیق می‌باشند، استفاده کنید. تغییر در نوع غذای نوجوان لازم نیست.
آکنه در نوزادان نباید با هیچ نوع داروئی درمان شود. صرفاً با آب تمیز بشوئید اگر رو به وخامت رفت به پزشک مراجعه کنید.
ـ موارد احتیاط:
۱. برای جلوگیری از بدتر شدن آکنه، نوجوانان باید از موادی که موجب آزار پوستی می‌شوند نظیر رغن موتور، گازوئیل و مواد آرایشی نفتی اجتناب کنند.
۲. جوش‌های چرکی را فشار ندهید چون این کار می‌تواند موجب باقی ماندن جوش‌گاه (اثر زخم پس از بهبود) شود.
۳. آکنه در نوزادان نباید با هیچ داروئی درمان شود.
۴. اگر آکنه بهتر نمی‌شود یا اینکه کیست به‌وجود می‌آید به پزشک مراجعه کنید.
۵. هیچوقت اجازه درمان آکنه با اشعه X را ندهید.
ـ درمان پزشکی:
درمان آکنه در چند سال اخیر بسیار پیشرفت کرده است. پزشکان اکنون تعدادی دارو برای درمان آکنه در اختیار دارند. استفاده از پماد ویتامین A یا بنزیل پروکسید معمولاً اولین خط درمان است. درمان طولانی مدت و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مؤثر و بی‌خطر است. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی پوست یک درمان رایج دیگر است که یک یا دو بار در روز استفاده می‌شود. جوش‌گاه‌های بد شکل کننده می‌توانند به‌وسیلهٔ یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک بدون بستری شدن در بیمارستان ترمیم گردد.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید