پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ آفتاب سوختگی


سوختگی در اثر گرما است که معمولاً از درجه یک است. نوزادان و کودکانی که پوست آنها نازک است، حتی در روزهای ابری یا در سایه، دچار آفتاب سوختگی می‌شوند. گاهی آفتاب سوختگی، باعث ایجاد بثورات پوستی می‌شود.
ـ علائم و نشانه‌ها:
آفتاب سوختگی موجب التهاب، تاول زدن و دردناک شدن پوست می‌شود و معمولاً تشخیص آن واضح است.
ـ مراقبت خانگی:
ناحیهٔ سوخته را کمپرس آب سرد کنید و از پمادهای موجود برای سوختگی استفاده کنید. تاول‌ها را نترکانید. برای تخفیف درد به کودک آسپیرین یا استامینوفن بدهید و برای کاهش خارش به کودک آنتی‌هیستامین بدهید.
ـ موارد احتیاط:
۱. مهمترین جنبهٔ درمان خانگی، پیشگیری است. کودک باید تا آن‌جائی که ممکن است در مقابل نور خورشید محافظت شود و مواجهه با آفتاب باید آهسته شروع شده و به تدریج افزایش یابد.
۲. از کرم‌های ضد آفتاب برای محافظت پوست کودک استفاده کنید، ولی به یاد داشته باشید که پمادهای ضد آفتاب، تنها به‌طور محدود از پوست محافظت می‌کنند و کودکی که برای مدت‌های مدید در آفتاب به سر می‌برد ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود.
۳. به یاد داشته باشید که بیشتر پمادهای ضد آفتاب، هنگامی که کودک برای شنا می‌رود یا عرق می‌کنند شسته می‌شوند. برای استفاده مجدد از کرم، از دستورات روی جلد کرم تبعیت کنید.
۴. کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند بر روی پوست بعضی افراد، بثورات خفیف ایجاد کنند. اگر بثورات ظاهر شدند، از کرم دیگری استفاده کنید.
۵. نوزادان و کودکان می‌توانند در اثر نوری که از پنجره‌ باز به‌ویژه پنجرهٔ ماشین می‌آید، سوختگی شدیدی پیدا کنند. اطمینان حاصل کنید که کودکان شما به وسیلهٔ کرم‌های ضد آفتاب محافظت شده‌اند.
۶. داروهای ضد آفتاب سوختگی که بر روی نواحی وسیعی از بدن استفاده می‌شوند. می‌توانند در بدن جذب شوند و عوارض جانبی ایجاد کنند. چنین داروهائی را به صورت محدود مصرف کنید.
۷. اگر کودک علاوه بر آفتاب سوختگی، تب یا خستگی شدید و ضعف نیز دارد، او را نزد پزشک ببرید.
ـ درمان پزشکی:
پزشک شما با همان روشی که سوختگی‌ها را درمان می‌کند، آفتاب سوختگی را نیز درمان خواهد کرد. کودکی که سوختگی شدید دارد، بستری خواهد شد.
عناوین مرتبط: تاول، سوختگی‌‌ها
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید