سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

استفراغ در کودک


استفراغ در کودک
بسیاری از كودكان ممكن است بعد از شیر خوردن كمی استفراغ داشته باشند كه ممكن است شیر خورده شده یا شیری كه یك مرحله از هضم را گذرانده است باشد و ممكن است از دهان و بینی استفراغ كند. این كودكان اغلب پرخوری می‌كنند و همان مسئله باعث ایجاد استفراغ می‌شود. این كودكان افزایش وزن خوب و یا حتی بیش از سرعت مورد انتظار دارند و این حالت بیش از سرعت مورد انتظار دارند و این حالت غیر عادی نیست ولی چنانچه استفراغ كودك همراه با بی‌قراری شدید و عدم افزایش وزن ، اسهال، تب، استفراغ ناگهانی، نفخ شكم، سرفه و یا علائم داشته باشد غیر طبیعی است و نیاز به بررسی دارد.
بسیاری از كودكان در چند ماه اول، برگشت غذا از معده به مری دارند این باعث استفراغ یا برگشت شیر از دهان می‌شود در حدی كه مشكل تنفسی و یا کاهش وزن برای كودك نداشته باشد مسئله‌ای نیست و نیاز به درمان ندارد ولی اگر كودك علائم تنفسی سرفه، كبود شدن در موقع تغذیه و یا تب داشته باشد غیر طبیعی است و نیاز به بررسی بیشتر دارد. از طرفی قدرت هضم كودكان برای شیر در طول ماههای اول تولد كامل می‌شود بطوریكه تمام شیرخورده شده را نمی‌توانند هضم و جذب كنند و مقداری از شیر خورده شده، هضم نشده دفع می‌شود. چنانچه دفع غیر عادی مدفوع داشته باشد و نسبت به قبل دفعات و نوع دفع مدفوع تغییر كرده باشد و افزایش وزن مناسبی نداشته باشد غیر طبیعی است و لازم است بررسی شود. كودكانی كه نارس هستند و وزن موقع تولد كمی دارند قدرت هضم كمتری دارند و بنابراین میزان غذای هضم نشده بیشتری دارند.
با گذشت زمان دستگاه گوارش و آنزیمها فعالتر شده و كامل می‌شود و فرم مدفوع نیز تغییر می‌كند.
كودكان نارس و یا كودكان كه وزن كمی دارند در تمامی ارگانها خصوصاً دستگاه گوارش تاخیر دارند و باید به دفعات مكرر و با مقدار كم تغذیه شوند. چرا كه این كودكان سریعتر قند خونشان افت می‌كند، حجم معده كمتری دارند، قدرت هضم كمتری دارند ، برگشت شیر از معده به مری بیشتر دارند و بنابراین تغذیه در این كودكان حساستر است و باید با دقت تمام به مقدار كم و دفعات مكرر و با مراقبت كافی انجام شود زیرا عجله در تغذیه و یا طولانی شدن فاصله تغذیه ممكن است منجر به افت قند خون و حتی تشنج در كودك شود.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید