شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تنبلی چشم (Amblyopia)


تنبلی چشم (Amblyopia)
علت تنبلی چشم چیست؟
نوزاد ، هنگام تولد دید خوبی ندارد . با رشد شیر خوار ، قدرت دید او بهتر میشود.برای رشد و تکامل بینائی باید تصاویر به صورت واضح وشفاف روی شبکیه چشم شیر خوار بیفتد. چنانچه تصویر تشکیل شده در هر دو چشم یکسان نباشد(مثلاً در لوچی) تکامل طبیعی بینائی انجام نشده و چشم برای همیشه ناقص خواهد ماند. به این حالت تنبلی چشم یا آمبلیوپیا می گویند.
آیا تنبلی چشم درمان دارد؟
در حقیقت تنبلی چشم را فقط میتوان پیشگیری کرد . اگر چشم یک کودکی تنبل شد، دید آن برای همیشه مختل یا کور خواهد شد بطوری که با عینک یا عمل جراحی هم نمیتوان دید خوب را به آن برگردانید. کودکی که چشم او در حال تنبل شدن است ، ممکن است شکایتی نداشته باشد و والدین او نیز از این قضیه خبر نداشته باشند، و وقتی متوجه مسئله میشوند که کار از کار گذشته باشد ، به یاد داشته باشیم چشم در حال تنبل شدن ظاهری طبیعی دارد، لذا معاینه چشم همه بچه ها ضروری است تا افراد در معرض تنبلی چشم را پیدا کنیم و پیشگیری لازم برای آنها را انجام دهیم.بسته به علت تنبلی چشم درمان پیشگیرنده ی مخصوص به خود را انجام می دهند. مثلاً اگر شیرخواری کاتاراکت (آب مروارید) داشته باشد یا اگر لوچ باشد یا افتادگی پلک داشته باشد ، با عمل جراحی دید چشم را به حالت مطلوب در آورده واز تنبل شدن او چشم جلوگیری میکنند.در صورتی که کودک لوچ باشد، و یک چشم او ضعیفتر از دیگری باشد، باید از چشم ضعیف بیشتر استفاده کند تا از تنبل شدن آن جلوگیری شود، لذا پزشک معالج گاهی دستور بستن موقت چشم سالم را می دهد تا کودک مجبور شود از چشم ضعیف تر استفاده کند. البته انجام خود سرانه این کار میتواند خطر ناک باشد. زمان و دوره های بستن چشم به سن و دید بیمار بستگی دارد وتوسط پزشک معالج تعیین میگردد.
چرا درمان زودرس تنبلی چشم ضروری است؟
راه های بینائی در مغز، در سال اول زندگی تکامل زیادی می یابند، و تا سن ۸ تا ۱۰ سالگی تکامل و رشد این راه های عصبی پایان می پذیرد. چنانچه تنبلی چشم تا این سن پیشگیری نشود، به کوری دائمی و غیر قابل علاج منجر خواهد شد.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید