جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

زندگی فراموش شده


زندگی فراموش شده
نمی شود انكار كرد كه دیگر از شهری به نام تهران كه روزگاری دیاری دوست داشتنی بود و مردم در آن به واسطه محیط زیبا و آب و هوای ستودنی زندگی می كردند، نشانی نمانده است. در واقع از آن روزگاری كه این شهر به عنوان مركز حكومت قاجاریه معرفی شد، تا امروز كه حدود دویست سال از عمر پایتختی این شهر می گذرد، دیگر نشانی از آن شهر دوست داشتنی به جا نمانده است. تهران در آشوب خودروها و آدم ها، فراموش شده است و آن زیست بوم رویایی خود را سال هاست از دست داده. شهری كه در دامنه های جنوبی البرز به آرامی، قرار گرفته، امروزه به هیولایی تبدیل شده كه جز دود و آهن و خاكستر چیزی از آن پیدا نیست.
این حقیقت كه دیگر تهران جای زندگی نیست مدتها مورد توجه مردم ساكن در آن قرار گرفته است. بسیاری از شهروندان تهرانی كه عموماً از مهاجران دوران دور و نزدیك شهرند، مدتهاست از این شهر دست شسته اند و چشم به شهرهای مبدأ خود دارند. اما به دلیل اشتغال و كارهایشان به اجبار در این شهر ماندگار شده اند. بی تردید بسیاری از شهروندان تهرانی، از زندگی در این شهر راضی نیستند، چرا كه مشكلات و معضلات زندگی در پایتخت به اندازه ای است كه طاقت فرسا شده و شهروندان را تاب رویارویی با آن نیست. چگونه ممكن است كه در مساحتی در حدود ۷۵۰ كیلومتر مربع حدود ۸ الی ۱۰ میلیون آدم زندگی كنند و بیش از ۵/۲ میلیون خودرو در آن در حال تردد باشند و انبوهی از امكانات و ابزار مختلف برای زندگی شهروندان فراهم شود؟ مسلماً این شگفت آور است. تهران بیش از ظرفیت زیست بوم خود در حال خدمات رسانی است. زیست بوم این شهر، باری سنگین را بر شانه خود تحمل می كند.
سال هاست بسیاری از كارشناسان از تفكیك شهر سخن به میان آورده اند. سال هاست به دنبال ناكارآمدی خیابان ها و بزرگراه های تهران، راه اندازی سیستم های زیرزمینی حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است. چندی پیش هم معاون فنی عمرانی شهرداری تهران از ارائه طرحی خبر داد كه بر اساس آن شبكه های بزرگراهی در زیر زمین ساخته خواهد شد و حمل و نقل تهران به زیر لایه های زیرین شهر منتقل خواهد شد. در واقع پس از بهره برداری از تونل رسالت شهرداری تهران بر راه اندازی شبكه ای از تونل های مختلف تأكید كرد كه از آن جمله تونل های توحید، تجریش، نیایش و... است. هرچند هم اكنون قطار شهری تهران و حومه(مترو) به صورت بسیار محدود در این حوزه مشغول فعالیت است، اما بی تردید حجم عظیمی از حمل و نقل شهر در لایه رویی انجام می شود كه این عامل بیش از پیش این شهر را سرشار از آلودگی و مشكل كرده است.
عباس ثابتی راد
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید