پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گرفتگی عضلات ساق پا چیست و چه باید کرد؟


گرفتگی عضلات ساق پا چیست و چه باید کرد؟
گاهی افراد دچار گرفتگی عضلات می‌شوند این عارضه ممکن است در پی یک روز تمام انجام کار یا بعد از ورزش به دنبال مدت‌ها بی‌تحرکی یا برای برخی از خانم‌ها پس از پوشیدن کفش پاشنه‌بلند ایجاد شود. راهکار درمانی مناسب برای این موارد کشش مرتب عضلات است. نوع دیگر گرفتگی ناشی از مصرف استروئیدها در برخی از ورزشکاران می‌باشد. نوع دیگر گرفتگی عضلات گرفتگی‌های شبانه است. درست موقعی‌که فرد به خواب عیمق فرو رفته بر اثر گرفتگی دردناک و شدید ناحیه ساق پا از خواب می‌پرد. گاهی اوقات گرفتگی در ران پا مشاهده می‌شود. در صورتی‌که به گرفتگی پا دچار می‌شوید ممکن است عوارض داروهای مصرفی باشد که غالباً جنبه درمانی دارند اما متداول‌ترین علت گرفتگی شبانه پا، کمبود کلسیم می‌باشد. خانم‌های یائسه و افرادی که قصد کاهش وزن را دارند و افرادی که به اندازه کافی کلسیم مصرف نمی‌کنند مستعد دچار شدن به این عارضه هستند این امر هشداری است که نمایانگر فراوانی کمبود کلسیم در جامعه به‌خصوص زنان می‌باشد.
هر چند گرفتگی پا تنها سبب ناراحتی می‌گردد ولی باید دانست که عارضه دیگر کمبود کلسیم پوکی استخوان است که بیماری فلج‌کننده‌ای است که قابل پیشگیری می‌باشد. برای تسکین گرفتگی پا پیشگیری از مشکلات درازمدت حاصل از کمبود کلسیم، از هم‌اکنون مصرف این ماده را افزایش دهید در این مورد مصرف مکمل غذائی کلسیم به‌هنگام خواب توصیه می‌شود.
گهگاه زنان باردار مستعد گرفتگی پا هستند که معمولاً بر اثر تغییر در متابولیسم کلسیم می‌باشد. درمان دیگر برای موارد گرفتگی‌های شبانه پا ویتامین E است. در پژوهش‌های به‌عمل آمده روی ۱۲۵ بیمار مبتلا به گرفتگی‌های شبانه عضلات پا نشان داده شد که تمام گروه به‌جز ۲ نفر که از ویتامین E استفاده نکردند بهبود یافتند در اکثر موارد بعد از قطع ویتامین E نشانه‌ها برگشتند.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید