شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سالگشت درگذشت «ادگار آلن پو» روزنامه نگار و داستان نویس قرن ۱۹ آمریکا (در این روز ۷ اکتبر)


«ادگار آلن پوpoe» نویسنده ای كه به نگارش «داستان كوتاه» نظم نوین داد و سبكی را كه الگوی این كار شده است بكار بست هفتم اكتبر (روزی چون فردا) در سال ۱۸۴۹ در ۴۰ سالگی درگذشت. وی روزنامه نگار، داستان نویس و مقاله نگار بود و همین پركاری باعث ضعف بدن او و هجوم امراض شده بود. پو در ۱۹ ژانویه ۱۸۰۹ در شهر بوستون آمریكا دیده به جهان گشوده بود. وی در عین حال یك شاعر بود.
تاریخ ادبیات عمومی (جهان) از آلن پو به عنوان فردی كه در تكامل داستان كوتاه نویسی سهم به سزا دارد یاد كرده است. اهمیت و نفوذ آلن پو در دهه های اخیر كه مردم وقت و حوصله خواندن داستان مطول ندارند بیشتر شده است. او در كنار حرفه روزنامه نگاری ۱۲۰ دادستان كوتاه نوشت و یك دیوان، شعر سرود كه اشعارش عمدتا طنز گونه است. آلن پو سالها سردبیر روزنامه «رجیستر» چاپ شهر بالتیمور آمریكا بود. حرفه روزنامه نگاری باعث شده بود كه داستانهای كوتاه او روح واقعی داشته باشند زیرا انعكاس واقعیت های روز هستند و استحكام نوشته در واقعی تلقی شدن آنها جای تردید باقی نمی گذارد. وی در چهل سالگی هنگام عبور از خیابان در شهر بالتیمور بر زمین افتاد و درگذشت .در آن زمان تشخیص علت مرگ او امكان نداشت ولی اخیرا با انجام آزمایش روی باقیمانده جسد او نشان داده است كه بیماری سل و خونریزی ناگهانی ریه باعث مرگ او شده بود.
آلن پو هنگامی كه سه ساله بود پدر و مادر خود را از دست داد و یك ثروتمند ساكن ریچموند ویرجینیا وی را به عنوان پسر خوانده بزرگ كرد. پدر خوانده برای ادامه تحصیل، نخست او را به انگلستان و سپس به دانشگاه ویرجینیا فرستاد.
داستانهای الن پو هنوز تجدید چاپ می شوند. یكی از نوشته های او «تیمور لنگ (امیر تیمور) » عنوان دارد كه خواسته است درآن استقامت و پایداری را نشان دهد و عنوان دیگری از آنها «العارف»! است و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید