پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مدیریت پایدار؛ حلقه گمشده شهر


مدیریت پایدار؛ حلقه گمشده شهر
مدیریت پایدار شهری، همواره در تمامی كشورهای جهان مورد توجه حكومت های محلی بوده اند.
به عبارتی با تكیه بر این شیوه، شهرها تحت برنامه ای مشخص و زمانمند اداره می شوند و در اجرای پروژه ها و فعالیت های مختلف دچار مشكل نمی شوند. چرا كه هر شهر، تحت یك مدیریت پایدار اداره می شود و در این راستا، امكان تحقق بسیاری از برنامه ها و اهداف كلان در درازمدت به وجود می آید. از این رو امروزه مدیریت پایدار شهری، به عنوان جزو لاینفك كلانشهرها محسوب می شوند، چرا كه اداره شهرهای بزرگ با جمعیت گسترده، مشكلات متعددی را به همراه دارد و چنانچه شهرها، به واسطه عمر كوتاه مدیریتی نتوانند بسیاری از برنامه های درازمدت خود را به انجام برساند، بی تردید مشكلی اساسی در روند اداره شان به وجود می آید.
از این رو توجه به مدیریت پایدار هم اكنون به عنوان یك ضرورت در تمام شهرهای بزرگ جهان مطرح است و كمتر شهری را می توان یافت كه به واسطه تغییر در سطوح مدیریتی دچار نوسان در فرآیند اداره خود باشد.
بی تردید بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، با اتخاذ این سیاست و انتخاب مدیری لایق كه بتواند در طول چند سال شهر و فعالیت مختلف آن را ساماندهی كند، سعی در ایجاد ثبات در ساختار مدیریتی و به تبع خود شهرها دارند.
در واقع شهرهای بزرگ با جمعیت چند میلیونی و گستره جغرافیایی وسیع، از لوازم و ابزار بسیاری باید استفاده كنند تا بتوانند امكانات رفاهی را برای شهروندان فراهم آورند.
طرح و پروژه های مختلف شهری برای به روزرسانی خدمات و از سویی اقتضائات جهان مدرن، همیشه شهرهای بزرگ را با مشكلات عدیده روبه رو می كنند. بنابراین اتخاذ سیاستی كلی كه علاوه بر جامعیت، بتواند معضلات روزمره مردم را حل كند، نظام مدیریت شهری را همیشه دچار تنگنا می كند.
از این رو، همواره مدیران شهرهای بزرگ باید بر تمام ابعاد شهرها و موانع آنان آشنا باشند. اگر مدیران، در اداره شهرها نتوانند آن گونه كه لازم است از مسائل محیطی و جغرافیایی منطقه اطلاع كسب كنند و به حل مشكلات شهر بپردازند، بی تردید معضلات مختلف بر شهرها سیطره می یابد.
شاید با توجه به مسائل مختلف در اداره كلانشهرها، این نكته بیشتر جلوه كند كه مدیریت شهری باید دارای ثبات باشد تا بتواند به اعمال سیاست ها و برنامه كلی بپردازد تا هر چه بهتر شهرهای بزرگ اداره شوند.
مدیریت پایدار شهری از الزامات جهان مدرن است، چه اداره یك شهر، تنها ارایه یك مكانیسم مدیریتی نیست، بلكه اداره تمام منابع مختلف و انسان هایی است كه در آن زندگی می كنند. بی تردید، بی توجهی به این الگوها، می تواند عواقب ناگواری را برای شهرها به ارمغان آورد. مدیریت پایدار شهری یك الزام است.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید