شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۳ اکتبر


● ۰: سال ۴۲ پیش از میلاد كاسیوس یكی از دو مقامی كه در توطئه قتل سزار ژولیوس در سنای روم شركت كرده بود پس از شكست نیروهایش در مقدونیه (در نزدیكی شهر فیلیپی) از نظامیان مشترك اكتاویان (پسر خوانده سزار و ماركوس آنتونیوس دوست سزار) خودكشی كرد و چهار روز پس از این نیز بروتوس در همان محل در پی شكست نیروهایش دست به خودكشی زد تا دستگیر و محاكمه نشود.
● ۳۳۱: "تان گون Tangun " که شبه جزیره كره را به صورت یك خطه پادشاهی به نام چوسون Chosun در آورد لقب بنیادگذار كشور واحد كره گرفت . مورخان وی را كوروش كره لقب داده اند.
● ۱۶۰۵: ۱۶۰۵ میلادی: "لی تزوچنگ Li Tzucheng" انقلابی چینی به دنیا آمد که به حكومت دودمان سلطنتی مینگ Ming پایان داد.
● ۱۹۲۹: اتحادیه صربستان، كرواسی و اسلوانی «یوگوسلاوی (اسلاو های جنوبی)» نام گرفت. روسها ، اسلواك ها، اوكراینی ها، لهستانی و بلاروس ها اسلاوهای شمالی بشمار می آیند. بخش یزرگی از ساكنان بلغارستان نیز اسلاو هستند.
● ۱۹۴۲: دانشمندان آلمان موشك این كشور به نام «وی ـ ۲ V) V، حرف اول واژه آلمانی انتقام است)» را كه نخستین موشك بالیستیك جهان بشمار می رود با موفقیت آزمایش كردند كه پس از رسیدن به تولید انبوه، از آن برای حمله به انگلستان و نیروهای متفقین در بلژیك استفاده شد. هدف هیتلر از ساخت این موشك این بود كه بمب اتمی آلمان را كه در دست مطالعه بود حمل كند. سازندگان این موشك پس از جنگ جهانی دوم به آمریكا منتقل شدند و برای این كشور موشك بالیستیك ساختند
● ۱۹۹۰: آلمان بار دیگر به صورت واحد درآمد و آلمان شرقی منحل شد. آلمان كه به صورت فدرال اداره می شود، در سال ۱۸۷۱ صورت واحد به خود گرفته بود كه پس از شكست هیتلر به دو پاره تقسیم شده بود.
● ۱۹۹۳: اعلام شد كه در جریان حمله نظامیان آمریكایی برای دستگیری محمد فرح عیدید مرد نیرومند سومالی، دو هلی كوپتر آمریكایی ساقط و به سه هلی كوپتر دیگر آسیب وارد آمده و ۱۸ نظامی آمریكایی كشته شده اند. این زد و خورد ها در شهر «مغدیشو» روی داد و سومالیایی ها اجساد دو سرباز آمریكایی را بر زمین كشاندند كه انتشار عكسهای آنها در رسانه ها باعث شد كه آمریكایی ها به دولت خود فشار وارد آورند تا نیروهایش را از سومالی فراخواند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید