چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

روزی که جنگ دریایی سالامیس روی داد (در این روز ۲۹ سپتامبر)


امروز ، ۲۹ سپتامبر ، سالروز جنگ دریایی سالامیس است كه در سال ۴۸۰ پیش از میلاد میان ایران و اتحادیه یونانیان روی داد و ایران در آن موفق نشد . نیروی زمینی یونانیان در برابر ارتش ایران توان مقاومت نداشت و همه امید ژنرالهای یونانی به جنگ دریایی بود . مورخان تعداد كشتی های ایران را ۴۰۰ تا ۷۰۰ نوشته اند ، ولی بیشتر این كشتی ها به دست عنصر ایرانی هدایت نمی شد . این كشتی ها متعلق به وابستگان به ایران از جمله فینیقیه ، مصر و ایونی ها بودند كه نسبت به ایران تا پای جان وفاداری نداشتند و فرماندهی یونانیان این را می دانست .
در آن زمان با این كه آبراه دریای سرخ به رود نیل به تصمیم داریوش بزرگ ساخته شده بود ، ولی انتقال كشتی از خلیج پارس به مدیترانه از طریق آن آبراه هنوز چندان متداول نشده بود. زیراکه ، ناویان خلیج پارس با اوضاع مدیترانه آشنا نبودند . بنابراین ، فرماندهی ارتش ایران تصمیم گرفته بود که در لشکر کشی سال ۴۸۰ پیش از میلاد به یونان از کشتی های ایالات خارجی ایران استفاده کند و این کشتی ها ضمن حمل تدارکات و ملزومات نیروی زمینی ، وظیفه حمله و دفاع هم داشتند.
بامداد ۲۹ سپتامبر به خشایارشا اطلاع رسید كه یونانیان كه از آتن به جزیره سالامیس فرار كرده بودند قصد رفتن به منطقه « كرنت » و مقاومت از آنجا را دارند كه یك فریب جنگی بود. خشایارشا به كشتی های مصری نیروی خود دستور داد كه در باریكه میان دو قسمت جزیره، راه را بر آنان ببندند كه این كشتی ها با حمله متقابل غیر منتظره یونانیان رو به رو شدند و چون این باریكه عرض كمی داشت و جای مانور نبود برای نجات خود با بی نظمی دست به عقب نشینی زدند. كشتی های ایونی
( مناطق یونانی نشین غرب آسیای صغیر و جزایر مجاور ـ تركیه امروز ) نیروی ایران هم كه علاقه مندی بیشتری به همنژادهای یونانی خود داشتند تا به ایران اقدام موثر نكردند ، و از كشتی های فینیقی هم در برابر سیصد كشتی سه ردیف پاروزن یونانی كاری ساخته نشد و ....
باوجود این، اگرهمه نیروی زمینی ایران كه آتن را در تصرف داشت در یونان مانده بود ، اتنی ها یارای بازگشت به ساحل را نداشتند . در آن روز بعضی مشاوران به خشایارشا گفتند كه اگر سریعا به وطن باز نگردد ممكن است كشتی های یونانی پل متحرك ( قایق و زنجیر ) را كه میان اسیا و اروپا زده است از میان بردارند و در اروپا سرگردان شود كه وی بی درنگ با دو سوم نیروهایش به اسیا باز گشت كه یك اشتباه نظامی دیگر بود.
جنگ سالامیس درس بزرگی است برای قدرتهای بزرگ كه در صدد استیلاء بر كشورهای كوچكتر برمی آیند. ولی ، تا این لحظه همه از آن استفاده نكرده اند از جمله فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا در قرن ۱۶ ، كه ناوگان انگلستان را حقیر شمرد، آما از آن شكست خورد و دوران برتری اسپانیا پایان یافت و نوبت به انگلستان رسید.جنگ سالامیس و جنگ ماراتن كه ۱۳ سپتامبر سال ۴۹۰ پیش از میلاد روی داد اهمیت ویژه نیروی دریایی به ثبوت رساند .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید