جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رسانه های امریکا : باید روشن شود که فرانسه دوست آمریکاست و یا دشمن آن (در این روز ۲۶ سپتامبر)


در پی انتشار نطق مورخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۳ ژاك شیراك رئیس جمهور ملی گرای فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران آمریكایی از جمله شبكه سی بی اس و توماس فریدمن اعلام كرده اند كه باید روشن شود كه فرانسه دوست آمریكاست و یا دشمن آن .
شیراك در نطق خود كه با كف زدن های حاضران در جلسه استقبال شد صریحا گفت : سازمان ملل بدترین مرحله عمر خود را می گذراند. به یك كشور عضو بدون تصویب شورای امنیت تعرض نظامی شده است كه نقض منشور سازمان است . پس از ایجاد سازمان ملل قرار بود كه نظام گروهی « كلید حل مسائل » و اداره امور جهانی باشد تا مشروعیت داشته باشند. اینك هم در هرگونه باز سازی و انتقال قدرت در عراق ، این مراحل باید در چارچوب سازمان ملل انجام شود تا قانونی و مشروع باشند و اگر با تصویب سازمان ملل ، قرار باشد نیروهایی به عراق فرستاده شوند این نیروها باید تحت فرماندهی افسران دولت متبوع باشند و....
در برابر ، رسانه های فرانسه هم از اظهارات ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۳ كولن پاول وزیر امور خارجه آمریكا كه در اجتماع دبیران میزها و مقاله نگاران نیویورك تایمز بیان شده بود انتقاد كرده اند. پاول گفته بود به عراقی هایی كه تحت نظر مدیریت امریكائی عراق اشغالشده فعالیت دارند شش ماه مهلت داده است تا یك قانون اساسی برای عراق بنویسند و نوع حكومت را كه پارلمانی و یا صورت دیگر باشد تعیین کنند و سپس اختیارات انتقال یابد. فرانسویان نوشته اند كه قانون اساسی را یك مجلس موسسان باید بنویسد ، نه....
در این میان ، ۹ تن از متقاضیان نامزدی احراز مقام ریاست جمهوری امریكا از حزب دمكرات در مناظره ۲۵ سپتامبر خود در نیویورك سیاست های جورج بوش را به باد انتقاد گرفتند و گفتند كه او حود تصمیم به لشكر كشی به عراق گرفت و ۱۲۹ هزار سرباز به این كشور فرستاد ولی حالا در مجمع عمومی سازمان ملل برای جلب كمك استدعا و التماس می كند و كسی هم اعتنا ندارد. به نظر می رسد كه این انتقادها تا انجام انتخابات در نوامبر سال آینده ادامه داشته باشد.
از گزارشها چنین بر می آید كه چون دولت آمریكا از اعزام نیرو از سوی كشورهای دیگر تقریبا مایوس شده است ؛ به واحدهایی از نیروی ذخیره و گارد ملی ابلاغ كرده است كه برای عزیمت به عراق آماده شوند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید