شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دفتر کار خانگی


دفتر کار خانگی
وجود یك دفتر كار كوچك در اغلب خانه ها می تواند مفید باشد... یك میز و صندلی در گوشه ای آرام از خانه فضای لازم برای رسیدگی به كارهایی كه ممكن است لازم باشد در منزل انجام دهیم بسیار كارآمد و مفید است. حتی اگر اعضای خانواده ای نیاز به محل كار و یا رسیدگی به باقی مانده كارهای روزانه و مسئولیت های شغلی نداشته باشند دست كم یك دستگاه كامپیوتر در منزل دارند كه باید در جایی مناسب قرار دهند، كامپیوتر امروز در لیست وسایل متداول در خانه ها قرار دارد. از این رو نیاز جدیدی در خانه های آپارتمانی و كوچك امروزی برای یافتن جایی مناسبت جهت قرار دادن یك دستگاه كامپیوتر و وسایل و لوازم جانبی آن شكل می گیرد. در خانه های كوچك با تعداد محدودی اتاق خواب اغلب امكان اختصاص دادن یك اتاق به اتاق كار برای جای دادن یك میز تحریر یا میز كامپیوتر و ایجاد یك دفتر كار خانگی وجود ندارد به ناچار باید بخشی از فضای یكی از اتاق ها مانند اتاق خواب یا اتاق پذیرایی و نشیمن را به این امر اختصاص داد. اما جای دادن این وسایل در هر یك از اتاق ها باید به گونه ای باشد كه به دكوراسیون و نمای ظاهری اتاق لطمه ای وارد نشود. در قدم اول گوشه ای از یكی از اتاق های خانه را برای این منظور انتخاب كنید. اگر قصد دارید در این دفتر كار به پروژه های نیمه تمام كاری و یا امور جدی بپردازید بهتر است خلوت ترین اتاق را كه كم رفت و آمد تر از سایر قسمت های خانه است انتخاب كنید تا هنگام كار از سكوت و آرامش كافی برخوردار باشید.
فضایی در منزل را در نظر بگیرید كه از نور كافی و متعادل برخوردار باشد. سپس فضای مورد نیازتان را محاسبه كنید، از قبیل سطوح كافی برای جای دادن كلیه لوازم جانبی و آنچه مایلید در این فضا در دسترس شما باشد. غیر از لوازم ضروری مورد نیاز در این فضا جایی نیز برای اشیای مورد علاقه مانند یك قاب عكس یا گلدانی كوچك در نظر بگیرید. افزودن این اشیا به دفتر كار خانگی در ایجاد شادی و آرامش در روحیه شما تاثیر بسزایی دارد.
داشتن جای كافی برای نگهداری از وسایل مورد نیاز كلید رسیدن به یك میز كار مرتب و منظم است. از این رو از میزهای كشو دار استفاده كنید و در فكر نصب طبقات كوچك برای قرار دادن كتاب ها و سایر وسایل مورد نیاز باشید.
پس از انتخاب مكان قرارگیری دفتر كار در گوشه ای از خانه و محاسبه سطح كار مورد نیاز باید در فكر راهی برای پنهان كردن آن در مواقعی كه مورد استفاده قرار نمی گیرد باشید. چرا كه نمای این دفتر كار كوچك با میزی مملو از خرده ریز های گوناگون، مانیتور، صفحه كلید و دیگر لوازم كامپیوتر در گوشه ای از پذیرایی یا اتاق خواب چندان زیبا نیست. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب میز كامپیوتر از میزهایی كه به صورت كمد های دردار و به این منظور ساخته می شوند بهره بگیرید. خوشبختانه این نوع میز كامپیوتر های كابینتی امروز در بازار یافت می شود. این نوع میز های دردار به شما امكان می دهند كه پس از پایان كار كلیه وسایل كارتان را از نظرها پنهان كنید و از دفتر كار شلوغ شما تنها نمای یك كمد مرتب و كوچك در كنار اتاق باقی بماند، در این صورت تنها صندلی باقی می ماند كه بهتر است دارای پایه های چرخ دار باشد تا به راحتی قابل جابه جایی باشد. پس از بستن درهای كابینت می توان صندلی را در كنار آن در گوشه مناسبی از اتاق قرار داد.
گاه ممكن است شما در یكی از اتاق های منزل مثل اتاق خواب خودتان كمدهای دیواری داشته باشید كه از نظر اندازه و عمق قابل تبدیل به یك دفتر كار كوچك و جای مناسبی برای قرار دادن كامپیوتر و سایر وسایل جانبی آن باشد. در این صورت كافی است با نصب طبقات مناسب در صورت امكان چند كشوی كوچك در این كمد دیواری مكان مناسبی برای قرار دادن كامپیوترتان بسازید. علاوه بر ساختن طبقات لازم است با نصب چراغ های سقفی در داخل كمد نور كافی جهت كار در این فضا تامین شود كه این امر هم با یك سیم كشی تمیز روكار به راحتی قابل اجرا است.
منبع : مجله صبح بخیر ایران


همچنین مشاهده کنید