پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ آپاندیسیت


شرایط کودکان ـ آپاندیسیت
آپاندیسیت به التهاب ناشی از عفونت آپاندیس می‌گویند. آپاندیس یک کیسهٔ کوچک به اندازهٔ انگشت کوچک است که در محل اتصال روده بزرگ به روده کوچک قرار گرفته است. در ۹۹ درصد از کودکان آپاندیس در یک چهارم تحتانی سمت راست شکم قرار گرفته است.
آپاندیسیت می‌تواند در هر سنی روی دهد. اگر آپاندیس ملتهب به وسیله جراحی خارج نشود، عفونت افزایش می‌یابد، تا آنجائی که ممکن است بترکد. در این حالت عفونت در تمام شکم پخش می‌شود. آپاندیس عفونی ممکن است ظرف چند ساعت اول درد پاره شود یا اینکه بعد از چند روز بترکد. آپاندیس پاره شود ممکن است منجر به مرگ شود.
ـ علائم و نشانه‌ها:
درد مداوم شکمی در کودک، باید آپاندیس محسوب شود؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. درد آپاندیس مشخصاً ثابت است و مانند دردهای دل پیچه کم و زیاد نمی‌شود و هنگامی‌که شروع می‌شود، به تدریج بدتر می‌شود. گاهی در ناحیهٔ معده آغاز می‌شود، ولی بیشتر در قسمت ناف به‌وجود می‌آید. معمولاً محل درد به سمت یک چهارم تحتانی شکم پائین می‌آید. درد با پریدن، راه رفتن یا به این سو و آن سو رفتن، بدتر می‌شود. دست‌اندازهائی که در راه وجود دارند، درد را شدید می‌کنند. با فشار ملایم انگشت در قسمت راست تحتانی، شکم سفت می‌شود. در این حالت ممکن است اسهال یا استفراغ وجود داشته باشد. ولی این علائم معمولاً بعد از شروع درد پدید می‌آیند.
به‌طور کلی، تب میزانش پائین است (۷/۳۷ درجه در دهان و ۹/۳۷ درجه از طریق مقعد) ولی درجهٔ حرارت ممکن است از حالت طبیعی تا ۴۰ درجه در نوسان باشد. معمولاً حرکات روده طبیعی است. ولی اسهال ممکن است وجود داشته باشد. گاهی تشخیص ممکن است مشکل باشد چون تمام علائم در تمام موارد وجود ندارند. از آنجائی که تشخیص سخت است و وضعیت جدی و بحرانی است، اگر به هر دلیل به آپاندیسیت مشکوک شدید با پزشکتان تماس بگیرید.
ـ مراقبت خانگی:
شکم را به‌طور ملایم گرم کنید. اگر درد بیشتر شد، احتمالاً آپاندیسیت است. هیچ‌گاه شکم را سرد نکنید. این‌کار ممکن است نشانه‌های تشخیصی آپاندیسیت را از دید پزشک پنهان کند.
به کودک مسکن ندهید، آسپیرین می‌تواند قابلیت لخته شدن خون را کم کند. بنابراین، وقتی کودک نیاز به جراحی دارد، نباید از آسپیرین استفاده کرد. استامینوفن بی‌خطر است، ولی در این شرایط بی‌فایده است.
به کودک فقط مایعات صاف شده بخورانید. با این حال بهتر است هنگامی‌که به آپاندیسیت مشکوک شدید تا هنگام مشورت با پزشک به کودک خوردنی یا آشامیدنی ندهید.
هیچ‌گاه در این شرایط به کودک مسهل ندهید و او را تنقیه نکنید.
ـ اقدامات احتیاطی:
اگر درد در ناحیهٔ ربع تحتانی راست، ادامه یافت بدون اینکه سعی کنید در منزل کاری بکنید، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.
ـ درمان پزشکی:
تنها درمان قطعی آپاندیسیت، برداشتن آپاندیس از طریق جراحی است. بنابراین، پزشک باید کاملاً از تشخیص خود مطمئن باشد. علاوه بر شکم، پزشک سینه و گلوی کودک شما را معاینه خواهد کرد. چون عفونت گلو و سینه پهلو (پنومونی) هم می‌توانند نشانه‌هائی شبیه آپاندیسیت ایجاد کنند، ضمناً معاینهٔ مقعد هم انجام خواهد شد. همچنین پزشک شمارش گلبول‌های سفید و آزمایش خون بیمار را نیز از آزمایشگاه درخواست خواهد کرد و به عکس رادیولوژی هم نیاز خواهد داشت.
اگر نتایج آزمایش‌ها قویاً آپاندیسیت را تائید کند، پزشک سریعاً کودک را جراحی خواهد کرد. اگر آزمایش‌ها خیلی واضح نباشند، کودک بستری خواهد شد، تا چند ساعت تحت‌ نظر باشد و تشخیص قطعی میسر شود. از جراحی غیرضروری باید پرهیز کرد؛ ولی احتیاط حکم می‌کند که کودکی را که ممکن است آپاندیسیت داشته باشد، عمل کنند تا آپاندیسیت احتمالی، منجر به پاره شدن آپاندیس نشود.
عناوین مرتبط: دل درد حاد، دل درد مزمن
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید