سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

هیچ کس پاسخگو نیست!


هیچ کس پاسخگو نیست!
این شهر خاكستری، دوباره از انبوه خودروها و آدم ها پرمی شود. این شهر دود و آهن دوباره در این روزها انباشته از خودروهایی می شود كه در خیابان هایش یله و آرام در كنار هم صف كشیده اند و پیاده روهایش را دوباره همان آدم های عجول به تسخیر خود درآورده اند. مهر ماه، نقطه عطفی است بر پیشانی این شهر ۱۲ میلیون نفری تا ما دوباره احساس كنیم كه این شهر به چاره اندیشی بزرگ نیاز دارد. تا دوباره از خود بپرسیم كه تهران كی از دل این مشكلات كه هزار و یك رنگ اند، سر بیرون می آورد و مثل هر جای دوست داشتنی دیگر، شهری می شود درخور.
با آغاز سال تحصیلی جدید و همچنین حلول ماه مبارك رمضان دوباره پایتخت روزهای سخت راه بندان را تجربه می كند و انبوه خودروهای رنگارنگ در خیابان هایش جا باز می كنند و مثل یك میخ تا انتها كوبیده به زمین می چسبند. چگونه می توان این شهر را نجات داد؟! آیا راهی برای رهایی این شهر از دامان ترافیك سنگین هست؟!
شاید شنیدن راهكارهای ترافیكی از زبان مردی كه به صندلی ساختمان رودكی تكیه داده اندكی اطمینان بخش باشد، اما آیا به واقع این شهر را می توان كنترل كرد؟ سردار ساجدی نیا، به رغم اینكه برخی از راهكارهایی كه برای بهبود وضعیت ترافیكی پایتخت به كار گرفته شده را كوتاه مدت می داند و راه حل های بنیادی تری را پیشنهاد می كند، اما راه هایی را برای این روزهای شهر تهران در پیش گرفته است؛ راه هایی كه اگر چه دوای دائمی این درد نیست، اما می تواند بر این آتش مشتعل سالیان متمادی، آبی باشد. چگونه می توان انتظار داشت كه شهری مانند تهران كه از طرح های زودگذر و ضربتی سرشار است، بتواند با مشكلات بنیادین به گونه ای مواجه شود كه نه ستون هایش بلرزد و نه در حل آن درماند. به واقع تهران مانند بیمار در احتضار است. به تعبیر ساجدی نیا، هنوز این شهر پاسخگویی مشخص در رابطه با ترافیك خود ندارد. هیچ ارگان و سازمانی مشخص وجود ندارد تا بتواند به تنهایی پاسخگوی وضعیت ترافیكی شهر باشد. از سوی سازمان حمل و نقل ترافیكی شهرداری تهران بخشی از مسائل ترافیكی را به عهده دارند و از سوی دیگر راهنمایی و رانندگی، گاه دستگاه های دیگری نیز در این عرصه خودی نشان می دهند.شاید حق با ساجدی نیا باشد هنگامی كه می گوید: یك نفر باید پاسخگوی ترافیك پایتخت باشد تا بتواند مردم را در زندگی بهتر در تهران یاری رساند .شهری خاكستری، شهری پرهیاهو، شهری پرازدحام. این شهر روزگار بسیاری را به خود دیده، اما هر ساله هنگامی كه فصل تحصیلی آغاز می شود، همه از اینكه جمعیتی ۵/۱ میلیونی روانه خیابان شوند و در حمل و نقل شهر مشكل به وجود آید، نگرانند.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید