شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چند نکته از ترافیک


چند نکته از ترافیک
دیگر زمان آن رسیده كه ترافیك تهران را به وسیله سیستم هوشمند ترافیك كنترل كنیم. هر روز هم در اجرای آن تأخیر داشته باشیم یك قدم به عقب رفته ایم. اما به نظر می رسد كه تجهیزات ما كافی نیست. راهنمایی و رانندگی خواستار استقرار دوربین ها و تجهیزات بیشتر در سطح شهر است. ما اگر بخواهیم ترافیك روانی داشته باشیم و آن را راحت تر ساماندهی كنیم، باید از تجهیزات روزآمدتری استفاده كنیم.
از سال گذشته تاكنون حتی یك دوربین در شهر نصب نشده است. این كار البته تنها به عهده شهرداری نیست، بلكه دولت باید برای این كار دست به كار شود.
به واقع دیگر دوران استفاده از نیروی انسانی برای ساماندهی حمل و نقل شهری به پایان رسیده است. مثلاً تصور كنید، در سرما و گرما و در شرایط مختلف جوی نیروهای ما اعم از وظیفه و كادر در حدود ۱۰ ساعت و گاهی اوقات ۱۴ ساعت به فعالیت مستمر می پردازند.
مگر یك انسان چقدر توانایی دارد كه این گونه و تحت این شرایط كار كند. مسلماً این كار بسیار طاقت فرساست. از سویی عوارض بسیار نگران كننده ای در پی دارد. ما واقعاً نمی توانیم همچنان متكی به نیروی انسانی باشیم. مسلماً هر انسان ظرفیتی دارد و تنها در شرایطی مشخص كارآیی مناسب دارد.
●برگه های جریمه بی حساب
ماجرای پرهیاهوی برگه های جریمه اشتباه به واسطه اتكا به نیروی انسانی كه در شرایط بسیار سخت به كار می پردازد، است كه این گونه زبانزد شده است.
اول این كه برگه های جریمه ای كه اشتباه می شود، سهواً اتفاق افتاده باشد. یعنی دچار یك خطای بصری صرف بوده باشد. دوم این كه به دلیل مخدوش شدن پلاك بروز كرده باشد و سوم هم شخص عمداً برگه های جریمه اشتباه پر كند، آن هم به خاطر فشار روحی.
اما اگر سیستم كنترل هوشمند اعمال شود، همه چیز ضبط و ثبت می شود و دیگر كسی نمی تواند چیزی را انكار كند. ما از ماه های گذشته كلیه قبوض جریمه را ثبت و ضبط می كنیم. افرادی كه نسبت به برگه های جریمه معترض هستند، از طریق ثبت مدارك قانع خواهند شد، چرا كه اخیراً ما تمام پرسنل خود را موظف نمودیم تا متخلفان را به صورت تسلیمی جریمه كنند.
در این صورت شماره گواهینامه و مشخصات كامل شخص خاطی ثبت می شود و تنها به شماره پلاك خودرو استناد نمی شود. البته تصمیم بر این است كه این سیستم را در كل كشور فراگیر كنیم.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید