سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۴ سپتامبر


● ۱۹۳۴: گشایش دانشكده فنی دانشگاه تهران (۲ مهر ماه ۱۳۱۳ ) به ریاست دكتر محمود حسابی و استادانی كه عموما دانشجویان سابق اعزامی به اروپا بودند با این امید كه بار دیگر صنعت ایران احیاء شود و شهرها و جاده ها بر پایه محاسبات درست و نقشه های بهتر تجدید ساختمان گردد، ولی....
● ۱۹۳۵: دولت حزب نازی آلمان ( ناسیونال سوسیالیست ) تصمیم گرفت همه شرکتها و بنگاههای یهودیان این کشور را از دست آنان حتی به صورت خرید خارج سازد.
● ۱۹۴۵: دولت انگلستان تصمیم گرفت که مسئله فلسطین را در سازمان ملل مطرح سازد.
● ۱۸۵۲: نخستین پرواز انسان با بالن در فرانسه صورت گرفت و مهندس "هانری گیفاد" با بالنی كه خود ساخته بود از پاریس به "تراپه" پرواز كرد.
● ۱۹۵۸: دولت پاکستان به پیمان بغداد ( که بعدا به سنتو تغییر نام داد) پیوست.
● ۱۹۵۸: شرمن آدامز sherman adams دستیار آیزنهاور رئیس جمهوری وقت امریکا چون افشا شد که برای مدیر یک موسسه صنعتی پارتی بازی کرده است از سمت خود کناره گیری کرد.
● ۱۹۶۰: نخستین كشتی كه با نیروی اتم به حركت در می آمد (ناو هواپیمابر اینترپرایز) در كارگاه كشتی سازی امریكا در بندر نیوپورت نیوز ( ایالت ویرجینیا ) ساخته شد.
● ۱۹۶۰: نیکیتا خروشچف رهبر وقت شوروی خواست که مقر سازمان ملل از نیویورک به کشوری دیگر منتقل شود تا قیافه بیطرفانه داشته و رفت و آمد نمایندگان کشورها و دسترسی به آن سهل باشد.
● ۱۹۶۴: سناتور "بری گلدواتر " نامزد احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه در یک نطق انتخاباتی گفت که قدرت نظامی کلید صلح است.
● ۱۹۷۹: در پی دیدار سادات از اسرائیل و مذاکره با بگین نخست وزیر این کشور و حصول بعضی توافقها اتحادیه عرب تصمیم گرفت مقر خود را از قاهره منتقل کند.
● ۱۹۸۸: دولت کانادا از آن دسته از ژاپنی های مقیم کانادا که در جریان جنگ جهانی دوم به اردوگاه فرستاده شده بودند رسما عذر خواهی کرد و قول پرداخت غرامت داد.
● ۱۹۹۰: بهای نفت خام در بازارهای جهانی به سبب تصرف کویت از سوی عراق به هر بشکه چهل دلار رسید.
● ۱۹۹۰: صدام حسین در نطقی گفت که اسرائیل را منهدم خواهد کرد.
● ۱۹۹۰: دولت سعودی به سبب حمایت جمهوری یمن از عراق و نیز حمایت ضمنی اردن دست به اخراج نمایندگان و اتباع دو کشور از خاک خود زد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید