پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

روزی که فرانسواز ساگان نویسنده «سلام برغم» درگذشت (در این روز ۲۴ سپتامبر)


بانو «فرانسواز ساگان» نویسنده فرانسوی ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۴ در ۶۹ سالگی از بیماری قلبی ـ ریوی درگذشت. ساگان در سال ۱۹۵۴ در ۱۸ سالگی با نوشتن داستان «سلام بر غم» به شهرت رسیده بود. این داستان كه به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده و یك شاهكار ادبی خوانده می شود سرگذشت «سسیل» دختر ۱۷ ساله یك خانواده ثروتمند است كه تنها توجه به لذت های زندگی داشت و از تنهایی، به طرح توطئه قتل پرداخته بود.
ساگان ۴۰ داستان و نمایشنامه دیگر هم نوشته است از جمله لبخند، بازهم خداحافظ، چشم های ابریشمی، رختخوابی كه جمع نمی شد، حافظ قلب، یك روستا در سوئد و بالاخره اتو بیوگرافی خودش. بیشتر نوشته های ساگان زمینه روانشناسی داشته اند. هنر او در نوشتن محاور (درام) بود.
ساگان یك بار در جریان دیدار از آمریكا با اتومبیل تصادف كرد، شدیدا مجروح شد، ولی زنده ماند.
ساگان با این همه شهرت و مهارت، علاقه مندی به ارسال كتابهایش به مسابقه های بین المللی و دریافت جایزه نداشت و می گفت كه برای مسابقه، كتاب نمی نویسد، و تنها برای مردم می نویسد كه داوران باانصافتر هستند.
او در زمینه اندیشه فلسفی نكات جالبی از خود به یادگار گذارده از جمله این نكته: قوانین برای انطباق با خواست مردم و تحقق آن باید طرح و تصویب شوند؛ نه با این هدف دولت، كه مردم بر خلاف میل و نیازشان ، پس از تصویب و اجرای قانون موضوعه خود را با آنها وفق و تطبیق دهند.
ساگان كه روحی سركش و نا آرام داشت در یك بیمارستان در نرماندی درگذشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید