جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آدامس بجویم یا نه؟


آدامس بجویم یا نه؟
خوب به نظر رسیدن و احساس مطلوب داشتن خواسته ذهنی تمام افراد است. حال اگر، برای برآوردن این نیاز، مدل موی جدیدی انتخاب كنید یا به كلاس بدنسازی بروید، نتیجه یكسان است.
گاه حتی پوشیدن لباس نو خودباوری فرد را تقویت می‌كند. در این میان، یك لبخند زیبا با دندان‌های سالم و پاكیزه و دهانی خوش‌بو، بی‌شك، تأثیر مثبتی در زندگی اجتماعی هر فرد خواهد داشت.
همه افراد گاه برای خوش‌بویی دهان و سفیدی دندان‌های خود از مواد معطر و آدامس‌های مختلف طعم‌دار استفاده می‌كنند. اما می‌دانید كه سقز ـ ماده اصلی تشكیل‌دهنده آدامس ـ چه اثری بر سلامت دندان‌ها دارد؟
● تأثیر آدامس در حفظ سلامت دهان و دندان
آدامس بدون قند تأثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت دندان‌ها دارد، بدین معنی كه میزان ترشحات بزاقی را در طی عمل جویدن بالا می‌برد و از خاصیت اسیدی پلاك‌های مخرب دندان‌ها می‌كاهد. بر طبق یك نتیجه‌گیری علمی، آدامس می‌تواند در كنار مواد دیگر محافظ دندان‌ها، از پوسیدگی آنها جلوگیری كند.
بیش از بیست سال است كه در مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی سراسر دنیا، در مورد نقش افزایش ترشحات بزاقی در حفظ سلامت دهان و دندان، مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته است. شواهد بالینی حاكی از آن است كه نه‌تنها آدامس عامل پوسیدگی دندان‌ها نیست، بلكه استفاده از آن پس از هر وعده غذا یا بعد از میان‌وعده‌هایی نظیر شكلات و بیسكویت، اثر اسیدی ایجاد شده را كاهش می‌دهد.
امروزه محققان معتقدند كه در كنار مسواك زدن مرتب دندان‌ها با خمیر دندان حاوی فلوراید، آدامس نیز می‌تواند نقش مفیدی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا كند.
آب دهان مهم‌ترین ابزار دفاعی طبیعی دهان به‌شمار می‌آید. این مایع پلاك‌های موجود بر سطح دندان‌ها را می‌شوید و اسیدهای ایجاد شده را خنثی می‌كند. در نتیجهٔ جویدن موادی مانند آدامس یا سبزیجات طبیعی، بزاق بر روی دندان‌ها جاری می‌شود. این خاصیت را شویندگی اسید می‌نامند. همچنین، ترشحات بزاقی مواد غذایی باقی‌مانده در لابه‌لای دندان‌ها را می‌زداید.
همان‌طور كه پیش‌تر اشاره شد، عمل جویدن به همراه مزه كردن طعم آدامس میزان ترشح بزاق را افزایش می‌دهد. با جاری شدن آب دهان و افزایش مقدار آن، غلظت مادهٔ بی‌كربنات در دهان بالا می‌رود كه موجب خنثی شدن مواد اسیدی موجود در پلاك‌های دندانی و دسترسی بیشتر به مواد معدنی و در نتیجه مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
● تأثیر آدامس در جلوگیری از خشكی دهان
افرادی كه دچار عارضه خشكی دهان هستند، به دلیل كمبود میزان ترشحات بزاقی و اسیدی بودن دهان، به پوسیدگی دندان مبتلا خواهند شد. لذا به این گروه توصیه می‌شود كه با استفاده از آدامس میزان ترشحات بزاقی خود را افزایش دهند.
● بهترین نوع آدامس
سقز ماده‌ای شیرین است. دو نوع قند سوربیتول و زیلیتول موجود در آن می‌توانند موجب بیماری‌های معده و روده شوند. اگر آدامس مصرفی شما دارای مقدار زیادی از این قندها باشد، دستگاه گوارشتان آسیب خواهد دید. امروزه، به دلیل بی‌توجهی تولیدكنندگان آدامس به درصد قند موجود در آن، چنین مشكلاتی به‌وفور ایجاد می‌شوند. لذا به توصیه متخصصان، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های معده و روده، از آدامس‌های با میزان قند كم استفاده كنید.
كودكان بالای ۵ سال می‌توانند از انواع مختلف آدامس استفاده كنند. اما بهتر است به جای توجه به اسم و قیمت آدامس، به نوع و كیفیت آن دقت كرد.
بر طبق نتایج به دست آمده از پژوهش‌های علمی، سقز بهترین نوع آدامس است. اضافه كردن درصد بالایی شكر و مواد طعم‌دهنده به آدامس باعث كاهش كیفیت و حتی زیان‌آور شدن این ماده می‌شود.
● چند توصیه مفید:
۱. دست‌كم دو بار در روز دندان‌ها و لثه خود را با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید بشویید.
۲. از مصرف زیاده از حد غذا و نوشیدنی‌های شیرین بپرهیزید.
۳. مراجعهٔ سالیانه به دندانپزشك را در برنامه زندگی خود بگنجانید.
۴. در صورت نبودن امكان مسواك زدن، جویدن آدامس كمك‌كننده است. البته جویدن آدامس هرگز جایگزین شست‌وشوی روزانه دهان و دندان نخواهد شد. حداقل زمان لازم برای بروز آثار مثبت جویدن آدامس بیست دقیقه است.
منبع : مجله صبح بخیر ایران


همچنین مشاهده کنید