جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کابوس های کودکان


کابوس های کودکان
اغلب كودكان دیدن كابوس و خواب های بد را تجربه كرده اند. رؤیاهای وحشتناك از زمانی كه كودكان دوساله هستند آغاز می شود و بین سنین
۶-۳ سالگی به اوج خود می رسد. دیدن كابوس معمولاً در آخرین مراحل خواب اتفاق می افتد، یعنی طی ساعات ۶-۴ صبح. تفاوت تكرار كابوس ها در كودكان مختلف متفاوت است. ممكن است كودك شما در یك سال فقط چند بار خواب ترسناك ببیند و یا این احتمال وجود دارد كه اغلب شب ها آشفته و ناراحت از خواب بپرد. در حدود یك چهارم از كودكان هر هفته حداقل یك كابوس می بینند. موضوع رایج اغلب این كابوس ها هم این است كه توسط یك شخص یا حیوان ترسناك تعقیب می شوند. علت ایجاد كابوس ها مشخص نیست ولی تصور می شود كه استرس های رایج و تغییرات ناشی از مراحل رشد عامل آن باشد. برای مثال كودكانی كه حادثه ناگواری را تجربه كرده اند تا ۶ ماه بعد كابوس های فراوان می بینند.
به طور كلی برخی از علل ایجاد كابوس عبارتند از:
- استرس
- تب
- وقوع اتفاق ناخوشایند مانند تصادف، عمل جراحی و ...
- داشتن قوه تخیل فعال
چگونه با كابوس های فرزندان كنار بیاییم؟
- هنگامی كه كودك شما با گریه از خواب می پرد سریع خود را به او برسانید. اگر اتاق شما از اتاق خواب كودكتان دور است و مطمئن نیستند كه بتوانید صدای گریه او را بشنوید، یك دستگاه هشداردهنده صدای گریه كودكان در اتاقش نصب كنید.
- فرزندتان را در آغوش بگیرید و او را نوازش كنید. به او اطمینان خاطر بدهید و آرام و ملایم صحبت كنید.
- درك كنید كه احساس ترس و وحشت كودك شما بی مورد نیست.
- تا زمانی كه فرزندتان مجدداً آرام شود نزد او بمانید. اگر خیلی ترسیده باید او را با یك فعالیت مطلوب و آرام تسكین دهید؛ مانند خواندن كتابی كه دوست دارد.
- ممكن است كودكتان بخواهد با شما راجع به كابوسش صحبت كند. او را تشویق كنید تا پایان شاد و خنده داری را برای ادامه خوابش تعریف كند.
اشتباه نكنید
شاید به طور ناخواسته اشتباهاتی را در این زمینه مرتكب شوید. از انجام عكس العمل های زیر نسبت به كابوس های فرزندتان خودداری كنید:
- در چنین مواقعی كودكتان را نادیده نگیرید. اگر از رفتن نزد او خودداری كنید بیشتر افسرده و عصبی خواهد شد.
- عصبانی نشوید. ممكن است فكر كنید كه فرزندتان برای جلب توجه این كارها را انجام می دهد. اما بدانید كه بروز عصبانیت شما ناراحتی و اضطراب كودك را افزایش می دهد.
- این احتمال وجود دارد كه خسته باشید و برای حل مشكل راه حل ساده ای را برگزینید؛ اینكه تصمیم بگیرید كودك را به اتاقتان ببرد و او را كنار خودتان روی تخت بخوابانید. چنین اقدامی اشتباه است چون باعث می شود كه كودك شما تصور كند كه خوابیدن در تخت خودش باعث دیدن كابوس شده و در نتیجه همیشه اصرار می كند كه كنار شما بخوابد.
چند پیشنهاد
ممكن نیست بتوانید كودكتان را از دیدن كابوس های مجدد بازدارید ولی می توانید تعداد دفعاتی را كه خواب بد می بیند، كاهش دهید:
- مطمئن شوید كه فرزند شما فیلم های ترسناك تلویزیون را تماشا نمی كند و یا كتاب های ترسناك نمی خواند.
- به طور معمول هر روز به او رسیدگی كنید تا بفهمید مشكلی ندارد. ماجراهای پردغدغه می تواند جرقه ای برای دیدن خواب های ناخوشایند باشد مانند اسباب كشی، شروع مدارس، ورود یك عضو جدید به خانواده یا تولد یك نوزاد.
- درباره رؤیاها با هم صحبت كنید و توضیح دهید كه همه افراد گاه و بیگاه كابوس می بینند.
- اگر كودك شما به وسیله كابوس های شبانه آزار می بیند به او كمك كنید تا معانی آنها را از طریق نقاشی، نوشتن یا نمایش پیدا كند. درباره عامل ایجاد كابوس ها فكر كنید و سعی كنید در جهت رفع آنها اقداماتی انجام دهید.
- در صورت نیاز به دنبال یك مشاور حرفه ای باشید یا به پزشك مراجعه كنید تا در این زمینه بیشتر به شما راهنمایی كند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید