چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

شهربی نشاط من


شهربی نشاط من
یكی از سیاست های شهرداری تهران ارتقاء كیفیت زندگی شهروندان است. از این رو برنامه ژهای مدونی در این زمینه با مطالعه، تحقیق و پژوهش تهیه و تدوین شده است كه به ترتیب اولویت ژهای تعیین شده در شهر تهران به اجرا در خواهد آمد.اما سوال این است كه آیا شهرداری تهران منافعی را در ایجاد نشاط در شهر دنبال می ژكند؟ در این مورد باید گفت شهرداری تهران تنها به دنبال ارتقای كیفیت زندگی شهروندان است و در این زمینه تلاش می ژكند تا از بستر فرهنگی، برای ایجاد نشاط و شادی در شهروندان بهره ببرد.
وقتی صحبت از نشاط در شهر می ژشود، در واقع شهر زنده به ذهن متبادر می ژشود كه از سه بعد قابل تامل است. نخست از منظر دسترسی شهری؛ یعنی شهری زنده است كه شهروندان بتوانند به آسانی به زیرساخت ژهای شهری دسترسی داشته باشند، دوم آنكه عدالت یا همان انصاف در شهر دیده شود و سوم آنكه مشاركت شهروندان در امور شهری شكل گیرد.
عوامل مختلف ایجاد كننده لذت در زندگی شهری شامل عوامل كالبدی و آداب شهری است، كالبد و فضای شهری به عنوان یك عامل محیطی موثر در ایجاد سرزندگی و نشاط در است . امروز، می بینیم كه خرید و قدم زدن در بازار و فضاهای سنتی شهر، چگونه منجر به نشاط در شهروندان می شود؛ بنابراین باید دید، در فضاهای سنتی چه عواملی وجود دارد كه خرید و قدم زدن در آن فضا منجر به نشاط می شود.
سرزندگی و نشاط در شهر از چهار بعد رفتاری، ارتباطی، عاطفی و شناختی قابل بررسی است و از بعد رفتاری، سرزندگی و نشاط در شهر زمانی حاصل می ژشود كه منطبق بر مناسك، رفتارها و حركات جمعی توسط مردم و با سازماندهی آنان باشد؛ اما می بینیم كه دولت ها با مداخله سعی در رهبری حركات و مناسك داشته و لزوما در بیشتر موارد نظر و خواسته مردم را به هیچ می انگارند.
وجه ارتباطی ایجاد سرزندگی و نشاط در شهر، منوط به ارتباط و تعامل مردم با یكدیگر است، گفتگو و تعامل مردم با یكدیگر نقش سازنده و اساسی در تقویت سرزندگی و نشاط در شهر خواهد داشت و البته فراموش نكنیم كه ارتباط و تعامل دو سویه مسئولان شهرداری و شهروندان نیز عاملی دیگر در تحقق هرچه بیشتر سرزندگی و نشاط در شهر است.
وجه عاطفی و احساسی شامل رنگ، كالبد و پخش موسیقی در محیط های شهری است اما متاسفانه شهروندان هیچ وجه شناختی از شهر و اماكن آن ندارند و همگان به نوعی از عناصر موجود و محیط های شهری گریزان هستند و این نشان از تاریخ زدایی از شهر تهران دارد.
یكی از طرق تحقق نشاط در شهر، مشاركت و تعامل دو جانبه دولت و شهروندان است، مفهوم نشاط در شهر و شهر سرزنده از منظر جامعه شناسی فراغت قابل بررسی است.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید