جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زیر سایه آلودگی هوا


زیر سایه آلودگی هوا
امروز حتماً زودتر از همیشه از خواب بیدار شده اید و میز صبحانه مفصلی هم چیده اید، حتما پدر خانواده با هیجانی خاص كلی قربان صدقه بچه یا بچه های قد و نیم قد در روپوش سفید و طوسی دخترانه و پسرانه رفته است و بچه ها هم با كلی ناز و غمزه، بعد از ۳ ماه خوابیدن تا ظهر كلی غرغر كرده اند كه چرا باید صبح به این زودی بلند شوند و... این ماجراها كه تمام شده تازه مادر خانواده تصمیم می گیرد، بچه های ترگل را سوار اتومبیل شخصی كند و با كلی تشریفات مخصوص به مدرسه برساند. قصه روز اول مهر كه به اینجا می رسد، بهتر است هدف یادگرفتن را كه در مدرسه رفتن نهفته است، از همین جا آغاز كنید. بچه ها را این قسمت داستان روز اول مهر نگه دارید و با خودتان كمی فكر كنید به هدف مدرسه رفتن و آموزش دیدن، به مشكلاتی كه ماحصل زندگی در پایتخت است و با بزرگتر شدن بچه ها به آنها منتقل می شود و خواسته و ناخواسته باری می شود روی دوش آنها. به همین دلایل كمی جلوی در تامل كنید و پا روی دلتان بگذارید و به واژه ای كه آموزش آن می تواند مشكلات را كمی تعدیل كند، فكر كنید. حقوق شهروندی را اگر از همان بچگی به شهروندان كوچك بیاموزیم، یعنی چند گام به جلو برداشته و به زندگی آسوده تری دست می یابیم.
مدیر آموزش و ارتباطات شركت كنترل كیفیت هوای تهران معتقد است در صورت عدم همكاری مردم و استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی، با توجه به حجم ترافیك این روزها، احتمال قرار گرفتن هوای تهران در وضعیت بحرانی وجود دارد، با این حال توصیه می كنیم از ضد آموزش بپرهیزید، قید نطق صبح كله سحر را در مورد حقوق شهروندی برای بچه ها بزنید و با ترفندی دیگر غیر از این كار امروز، آنها را بدون خودروی شخصی به مدرسه برسانید. اما ساعت های عصر یك بهانه مثل دیر آمدن پدر خانواده می تواند فتح بابی باشد در مورد حقوق شهروندی البته با واژه ای تعدیل شده برای ذهن كودكانه آنها، مثلاً داستان صف را كه در كتاب دبستان آمده بگذارید اول بحث و ربطش بدهید به این موضوع، آن وقت می توانید به آنها بگویید كه همانطور كه خارج از صف ایستادن زیر پا گذاشتن حق دیگران است بیرون بردن اتومبیل شخصی هم می تواند حقوق دیگران را تضییع كند.
آن وقت می توانید برایشان بگویید آلودگی هوا وابسته به سه عامل مشاركت مردم، سرعت بیشتر در اجرای راهكارها و وضعیت جوی است و قاعدتاً اجرای طرح های ضربتی طی چند هفته نمی تواند راهگشای حل مسائل ترافیكی و كاهش آلودگی هوا باشد و باید این راهكارها به صورت دائمی به كار گرفته شود. آن وقت می توانید خیلی جدی به آنها بگویید خودروی شخصی برای رفتن به خارج شهر و تفریح است و طول هفته برای رفتن به مدرسه باید از اتوبوس، سرویس مدرسه یا تاكسی استفاده كنند. آن وقت دیگر آسمانشان تنها در نقاشی آبی نیست و غبار شهرش را فرا نمی گیرد.
آزاده بهشتی
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید