پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۰۰


۲۰۰
۲۰۰ عددی است كه برای بیان تعداد خطوط ویژه اتوبوس به كار گرفته شده است. درحال حاضر ۷۳كیلومتر خط ویژه اتوبوس در تهران وجود دارد، در حالی كه نیاز كلانشهری مانند تهران برای تردد ایمن و روان وسایل نقلیه عمومی، به بیش از ۲۰۰كیلومتر خط ویژه است. توسعه خطوط ویژه یكی از راهكارهای كلیدی روان سازی معضل ترافیك است و در صورتی كه خطوط ویژه در پایتخت توسعه پیدا نكند، با افزایش آلودگی هوا، جذب كم مسافر و مشكلات عدیده ای در برنامه ریزی برای حركت اتوبوس ها مواجه خواهیم بود.
بد نیست بدانید كه ساخت بزرگراه های متعدد نیز به تنهایی مشكل ترافیك پایتخت را حل نخواهد كرد. در حال حاضر ۲۷۳كیلومتر بزرگراه در تهران داریم و این در حالی است كه شهرهایی مانند لندن با ۱۰۰كیلومتر بزرگراه كه در مقایسه با بزرگراه های تهران معادل نصف است، با مشكل عدیده ترافیك مواجه نیستند.
كم هزینه بودن و درجه تأثیرگذاری احداث خطوط ویژه در تهران در زمینه كاهش معضل ترافیك، ویژگی مهمی است كه نمی توان از آن چشم پوشی كرد. در حقیقت با توسعه خطوط ویژه به منظور تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی علاوه بر اتوبوس ها، امكان تردد خودروهای چندسرنشین و خودروهای سبز كه با سوخت سالم تردد می كنند را در این مسیر فراهم كرد.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید