پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ناراحتی معده را می توان کنترل کرد


ناراحتی معده را می توان کنترل کرد
ناراحتی و سوزش معده یكی از شایع ترین بیماری هاست كه مردم، به خصوص خانم ها از آن شكایت می كنند و برای كنترل یا كاهش این درد و سوزش از آب نبات یا قرص های گوناگون استفاده می كنند كه بعضاً می تواند سلامتی آنها را در درازمدت به خطر بیندازد. متخصصین می گویند كه بهترین روش برای مهار كردن اسید معده دانستن مطالبی در مورد چگونه غذا خوردن است، چرا كه با هم خوردن بعضی از مواد غذایی باعث بروز و یا تشدید سوزش معده، حالت تهوع، سوءهاضمه و زخم معده می شود و با پرهیز از ادغام مواد و تغییر عادات غذایی می توانیم به راحتی از بروز این بیماری ها جلوگیری كنیم.
۱ - گوشت و سیب زمینی را با هم نخورید: از همراه كردن انواع گوشت حیوانات با مواد نشاسته ای و حبوبات اكیداً خودداری كنید، چرا كه معده برای شكستن هر پیوند غذایی نوعی آنزیم خاص ترشح می كند و ادغام مواد غذایی مختلف كه باید آنزیم های مختلفی برای شكستنشان ترشح شود، باعث ایجاد مشكل برای معده می گردد، به همین دلیل متخصصان توصیه می كنند گوشت با سبزیجات همراه شود و مواد نشاسته ای و حبوبات به صورت یك وعده جداگانه مصرف شود.
۲ - بین غذا، مایعات ننوشید: نوشیدن یك لیوان آب، یك ساعت قبل از غذا باعث كاهش گرسنگی می شود ولی نوشیدن مایعات در حین غذا خوردن با ضعیف كردن آنزیم های معده باعث بروز ناراحتی های دستگاه گوارش می شود.
۳ - نان و كره را كنار بگذارید: لبنیات و مواد غذایی نشاسته ای مثل نان و حبوبات مثل جو را نباید با هم خورد، چرا كه باعث ایجاد درد معده و سخت هضمی غذا می شود. بیمارانی كه زیاد لبنیات و نشاسته جات را با هم مصرف می كنند دچار مشكلات زیادی می شوند كه در واقع منشأ همه آنها به اصطلاح نساختن این دو ماده غذایی با هم است، معده قادر به شناسایی آنزیم مناسب برای این دو ماده غذایی بطور همزمان نیست و مشكلات زیادی در نتیجه این ادغام نادرست برای دستگاه گوارش ایجاد می شود.
۴ - نوشابه های گازدار ممنوع: مصرف نوشیدنی های گازدار آثار بسیار بدی روی كبد، قلب، معده، روده، صفرا، كلیه و مثانه برجای می گذارد و بهترین راه این است كه برای رفع تشنگی، آب، آب میوه و سبزیجات، چای و دم كردنی ها جایگزین این نوشابه ها گردند.
راحله زندوكیلی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید