شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گفته هایی تازه از « جرج جرداق » درباره امام علی (ع)


گفته هایی تازه از « جرج جرداق » درباره امام علی (ع)
« جرج جرداق » نویسنده مسیحی و از پژوهشگران بنام لبنان با نگارش كتاب وزین« الامام علی صوت العداله الانسانیه » عضق و علاقه خود را به شخصیت این امام و زندگی و اندیشه او ابراز كرده است.
وی در كتاب پنج جلدی كه « هادی خسروشاهی » آن را با عنوان « امام علی (ع) صدای عدالت انسانی » به فارسی ترجمه و چاپ كرده، عاشقانه به تفكر انسانی و دوران زمامداری نخستین امام شیعیان پرداخته است.
علی و حقوق بشر، علی و انقلاب فرانسه، علی و سقراط، علی و عصر او، علی و ملیت عرب پنج جلد كتاب « صوت العداله الانسانیه » است كه جرج جرداق مسیحی بهترین سال های جوانی اش را صرف تحقیق و نگارش آن كرده است.
جرداق كه اكنون پیرمرد ۷۹ ساله و ساكن بیروت است هر روز به ساختمان ۱۴ طبقه رادیو « صدای لبنان » در منطقه اشرفیه در شرق این شهر می رود و ۱۵ دقیقه مطالب و نكات آموزنده را برای شهروندان لبنانی می گوید.
این نویسنده مسیحی كه دوبار به عراق و دوبار به ایران سفر كرده است می گوید: « ایرانیان را بسیار دوست دارم و نه من كه بیشتر لبنانی ها بویژه ساكنان جنوب، ایران را دوست دارند».
جرداق كه متولد سال ۱۹۲۶ در شهر مرجعیون در جنوب لبنان است اضافه می كند، ابتدا برادرم « فواد جرداق » از شاعران معروف عرب، كتاب نهج البلاغه را به من داد و به مطالعه ی عمیق آن تشویقم كرد.
به تعبیر وی « نهج البلاغه را كه خواندم عاشق ادبیات، حالات، شخصیت و اندیشه امام علی (ع) شدم و پس از آن به تحقیق و مطالعه هر كتابی از نویسندگان اهل سنت و شیعه پرداختم كه درباره ایشان نوشته بودند ».
این پژوهشگر مسیحی می گوید: با مطالعه این كتاب ها مجذوب انسانیت امام علی (ع) و توجه و اعتنای او به حقوق انسان شدم و تصمیم گرفتم كتاب صوت العداله الانسانیه را بنویسم.
جرج جرداق كه در دانشگاه های بیروت ادبیات عرب و فلسفه تحصیل و تدریس كرده است خاطر نشان می كند كه اول، مسیحیان كتاب یاد شده را چاپ كردند و « میخاییل نعیمه » از نویسندگان معروف مسیحی در بررسی و نقد كتاب « صوت العداله الانسانیه » امام علی (ع) را بزرگترین مرد عرب پس از پیامبر خوانده است.
این نویسنده مسیحی كه پدرش سنگ تراش و خطاط بوده، می گوید: وی روزی سنگی را بر سر در خانه مان در مرجعیون آویخت كه بر روی آن این عبارت عمیق و دقیق نوشته بود، لافتی الاعلی لا سیف الاذوالفقار.امام علی (ع) سیزدهم رجب ۲۳ سال قبل از هجرت پیامبر (ص)، در چنین روزی در خانه خدا در مكه متولد شد و سال ۴۰ هجری در همین مكان به شهادت رسید.
پایگاه استاد حسین انصاریان
منبع: اطلاعات
منبع : عرفان


همچنین مشاهده کنید