جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ماجرای پرفراز و نشیب خودروهای فرسوده


ماجرای پرفراز و نشیب خودروهای فرسوده
اصلاً لازم نیست دلایل مختلف را پشت هم بچینیم و ارقام و اعداد نجومی را بررسی كنیم تا ثابت شود كه خودروهای فرسوده باید جمع آوری شود. یا به مواد مختلف برنامه سوم و چهارم توسعه كشور اشاره كنیم و اهمیت نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی و جمع آوری خودروهای فرسوده را یادآور شویم. همین كه از خیابان های پایتخت عبور كنیم و خودروهای فرسوده را ببینیم كه با آن قیافه نزارشان در حال تردد هستند و با سر و صدای گوشخراش از كنارمان می گذرند و انبوهی از گازهای سمی را حواله ما می كنند، بی تردید، به اهمیت این تغییر پی می بریم.
از آغاز سال جدید، بارها از زبان مسئولان مختلفی كه در مراكزی چون محیط زیست، آلودگی هوا، وزارت صنایع و وزارت كشور و حتی شهرداری مشغول به كارند، شنیده شد كه در سال جاری باید ۲۵۰ هزار خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج شوند و جای خود را به خودروهای جدیدی بدهند كه تحت استانداردهای جهانی تولید می شوند. با توجه به این كه از مراكز مختلف خبر می رسد كه هنوز مالكان بسیاری از خودروهای فرسوده ای كه اسقاط شده اند نتوانسته اند، خودروهای جدیدی دریافت كنند، دوباره خبری، امیدواری ها را برانگیخت. امسال نیز به مانند سال گذشته، جمع آوری خودروهای فرسوده در نیمه دوم سال آغاز شده است و به رغم مشخص شدن بانك عامل و آغاز ثبت نام خودروهای فرسوده از ۵ مهرماه سال جاری به نظر می رسد كه باز هم امسال دولت نتواند ۲۵۰ هزارخودرو فرسوده را كه در برنامه چهارم توسعه كشور تعیین شده است جایگزین كند. حال چه انتظار است كه ۵۰ هزار خودرویی كه از سال پیش و در جریان نوسازی خودروهای فرسوده كه بر اساس برنامه پیش نرفت نیز امسال تعویض شود. با این وصف كه دولت در سال جاری و تنها در نیمه دوم سال باید ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده را جایگزین كند تا بتواند در چارچوب برنامه توسعه حركت كند، كاری سخت و دشوار پیش رو دارد. در این میان نمی توان از پاركینگ های سرریز شده از انبوه خودروهای فرسوده به راحتی گذشت.
با وجود این كه در كشور حدود ۲میلیون خودرو فرسوده در حال تردد است كه باید جمع آوری شود، هنوز برای تاسیس كارخانه بازیافت این خودروها تصمیم روشنی گرفته نشده است. از سویی اگر به حركت دولت در شش ماه اول سال جاری دقت كنیم، متوجه می شویم هنگامی داستان پرپیچ و خم جمع آوری خودروهای فرسوده به سرانجام رسید كه دولت، وزارت كشور را متصدی این طرح كرد. بنابراین بدیهی است كه برای سرانجام مناسب در جمع آوری و تعویض و اسقاط خودروهای فرسوده، دستگاه یا نهادی خاص را آن گونه كه دولت اقدام كرد، برای این منظور تعیین كنیم.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید