پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کوفی عنان بالاخره اشغال نظامی عراق را عملی غیر قانونی خواند (در این روز ۱۸ سپتامبر)


كوفی عنان چهارشنبه شب گذشته ( ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۴) با غیر قانونی خواندن اشغال نظامی عراق « زندگینامه » خود را اصلاح كرد. عنان از مارس سال ۲۰۰۳ كه آمریكا بدون مجوز شورای امنیت حمله نظامی به عراق را آغاز كرده بود زیر انتقاد و در برابر این سئوالها بود كه چرا این لشكركشی را محكوم نكرده ، چرا مجمع عمومی سازمان را برای محكوم كردن آن به تشكیل جلسه فوق العاده دعوت نكرده، چرا استعفای خود در اعتراض به آن عمل اعلام نداشته و .... عنان بالاخره گفت كه از نقطه نظر منشور ملل ، اشغال نظامی عراق غیر قانونی بوده است و برای این كار تصویب قطعنامه دیگری لازم بود.
اظهارات غیر منتظره عنان مقارن با چهل و سومین سالگرد قتل «داگ هامرشولد» دبیركل سوئدی سازمان ملل انتشار یافت كه در جریان تلاش برای حل مسئله كنگو كشته شده بود. گفته شده است كه سقوط هواپیمای حامل داگ ماهر شولد بر فراز رودزیا ( زیمبابوه امروز و در آن زمان یك مستعمره انگلستان ) بر اثر توطئه صورت گرفته است.
شورای امنیت در قطعنامه ۱۴۴۱(مصوب ۸ نوامبر ۲۰۰۲)خود به دولت صدام حسین اخطار كرده بود كه اگر سلاحهای كشتار جمعی خود را اعلام نكند و از تولید چنین سلاحهایی دست برندارد عواقب جدی این كار را باید تحمل كند كه دولت عراق اعلام كرده بود چنین سلاحهایی ندارد و آماده است از این كشور بازرسی كامل بعمل آید. بنابراین، برای حمله نظامی به عراق( تحمل عواقب ...) نیاز به بررسی بیشتر برای روشن شدن صحت و یا سقم پاسخ دولت عراق و تصویب قطعنامه دوم بود كه آمریكا منتظر آن نشد. در قطعنامه ۱۴۴۱ مجوز حمله نظامی داده نشده بود.
اظهارات عنان همزمان با پخش این خبر انتشار یافته بود كه «چارلز دنوفلر» رئیس گروه بازرسان آمریكایی پس از ۱۵ ماه بررسی و جست و جو در عراق نتوانسته اسلحه كشتار جمعی به دست آورد و گزارش كار خود را كه در ۱۵۰۰ صفحه تنظیم شده است بزودی منتشر خواهد كرد . « دنوفلر » در پیشنویس گزارش خود آورده است كه دولت صدام حسین تنها در آرزوی داشتن سلاحهای كشتار جمعی و مشتاق به آنها بود.
وزیران امور خارجه آمریكا و لهستان و بلغارستان، یك عضو دولت انگلستان ، نخست وزیر استرالیا ، و یك سخنگوی دولت ژاپن كه نیروی نظامی به عراق فرستاده اند اظهارات عنان را رد كرده و حمله نظامی به عراق را قانونی و مشروع دانسته اند!. جان هووارد نخست وزیر استرالیا حتی سازمان ملل را هم زیر سئوال برده كه در قبال مسائل جهان دستگاهی فلج و ناتوان است.
برخی از مفسران از دلایل وزیران امور خارجه لهستان و بلغارستان كه تا چند سال پیش در بلوك دیگری قرار داشتند و اینك برخلاف گفتار و كردار گذشته خود عمل می كنند ابراز تعجب كرده و آن را نمونه دیگری از جدایی دولتها و ملتها خوانده و گفته اند كه مردم ( ملت ) به این سرعت و ظرف چند سال تغییر گفتار و كردار نمی دهند؛ نه در آن زمان دولتهای لهستان و بلغارستان كه نیرو به عراق فرستاده اند سخنگوی واقعی مردمشان بودند و نه این كه امروز خواست و احساس آنان را بیان می دارند. رئیس جمهوری موقت عراق در واكنش به اظهارات دبیر كل سازمان ملل، تنها گفته است كه عنان مرد محترمی است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید