چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ آبله مرغان


این بیماری در اثر یک ویروس بسیار مسری ایجاد می‌شود. ویروس آبله‌ مرغان در اثر تماس با یک شخص بیمار یا ذرات پخش شده توسط آن فرد منتقل می‌شود. علائم ۲۱ـ۱۲ روز بعد از مواجهه با آبله مرغان پدید می‌آیند. یک بار ابتلاء به آبله مرغان، شخص را برای همیشه نسبت به آبله‌ مرغان مصون می‌کند. مگر اینکه بسیار خفیف باشد. واکسن آن احتمالاً تا چند وقت دیگر در دسترس خواهد بود.
ـ علائم و نشانه‌ها:
آبله مرغان می‌‌تواند با علائم سرماخوردگی خفیف ظاهر شود. ولی اغلب، بثورات (جوش‌های پوستی) اولین علائم آن هستند. بثورات تا سه چهار روز بدتر می‌شود و سپس در عرض سه تا چهار روز التیام می‌یابد. کودک از ۲۴ ساعت قبل از ظهور بثورات تا هنگامی‌که تمام تاول‌ها خشک شده‌اند، می‌تواند بیماری را منتقل کند. تب می‌تواند پائین باشد یا اینکه تا حد ۵/۴۰ درجه برسد. تب سه چهار روز پس از اینکه بثورات ظاهر شدند به بدترین وضع خود می‌رسد.
علامت کلیدی آبله‌ مرغان، بثورات آن است. هر جوش جدید، شبیه محل گزش یک حشره است. در عرض چند ساعت، یک تاول صاف کوچک در وسط ایجاد می‌شود که در نور کم به سختی قابل دیدن است. بیشتر تاول‌های می‌ترکند و جای آنها را یک لکهٔ قهوه‌ای می‌گیرد. بثورات معمولاً روی تنه شروع و به سمت اندام‌ها و صورت پخش می‌شوند. با این‌حال، بثورات هر جای پوست ظاهر شوند که شامل سر و غشاهای مخاطی دهان، اندام تناسلی، مقعد و پلک‌ها است. بثورات، خارش زیادی دارند. جوش‌ها هیچ‌گاه به صورت دسته یا گروه به‌وجود نمی‌آیند. جوش‌های جدید تا سه تا چهار روز بعد به ظاهر شدن ادامه می‌دهند.
ـ مراقبت خانگی:
ماندن در رختخواب لازم نیست. ولی کودک شما باید از دیگر افراد جدا شود. برای جلوگیری از آزار ناشی از خاراندن، ناخن‌های بچه را بگیرید. برای کاهش خارش، کودک را در وان آب ولرمی که به آن نشاسته ذرت اضافه شده است، حمام کنید؛ یا اینکه به پوست، لوسیون کالامین (بدون فنل) بزنید. به کودک استامینوفن ـ و نه آسپیرین ـ بدهید تا تبش پائین بیاید.
ـ موارد احتیاط:
۱. به کودکی که آبله مرغان دارد آسپرین ندهید. آسپیرین می‌‌تواند یکی از عواملی باشد که سندرم رای ایجاد می‌کند که خود یک بیماری مرگ‌‌زا است.
۲. آنسفالیت (التهاب مغزی) یکی از عوارض نادر آبله مرغان است. اگر تب بالا بود، مبتلا به آبله مرغان مواجهه داشت، یا آبله مرغان گرفت، با پزشک تماس بگیرید.
۳. آبله مرغان می‌تواند برای نوزادان خطرناک باشد. اگر یک نوزاد نو رسیده، با یک فرد مبتلا به آبله‌ مرغان مواجهه داشت، یا آبله مرغان گرفت، با پزشک تماس بگیرید.
۴. آبله مرغان هم‌چنین برای کودکانی که کورتن یا دیگر مواد تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند و همچنین کودکانی که سیستم ایمنی آنها مختل شده، خطرناک است. زیرا قابلیت بدن کودک در رویاروئی با بیماری‌های عفونی کاهش پیدا کرده است و اگر چنین کودکی آبله‌ مرغان گرفته است یا اینکه با آن مواجهه پیدا کرده است، پزشک را آگاه کنید.
۵. اگر جوش‌ها عفونی شدند (عفونی شدن با قرمزی، دردناک بودن و چرک‌زا بودن مشخص می‌شود) به پزشک اطلاع دهید.
۶. غدد لنفاوی گردن، آرنج، ران و پشت سر معمولاً در آبله مرغان متورم می‌شوند با این حال، اگر قرمز و دردناک شدند، این حالت را به پزشک اطلاع دهید.
۷. از مصرف لوسیون کالامین که فنل دارد خودداری کنید.
۸. بعد از اینکه کودک حمام کرد، طوری پوست را خشک کنید که تاول‌ها نترکند، تا جلو ایجاد جوش‌گاه گرفته شود. (یعنی جای جوش‌ها باقی نماند)
۹. در صورت بروز کبودی‌های خودبه‌خودی (که در اثر آسیب ایجاد نشده‌‌اند) و یا مشاهدهٔ عروق خونی پاره شده در زیر پوست، به پزشک مراجعه کنید.
ـ درمان پزشکی:
اگر جوش‌ها عفونی شدند، پزشک از مایع داخل جوش‌های عفونی کشت تهیه خواهد کرد و کودک را برای پنج تا ده روز با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی درمان خواهد کرد. (آنتی‌بیوتیک‌ها سیر آبله مرغان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. ولی جلو عفونت ثانویه را می‌گیرند.) در صورت بروز علائم آنسفالیت کودک شما را برای آزمایش و درمان بستری خواهند کرد. خونریزی خودبه‌خودی در زیر پوست با داروهای خوراکی درمان خواهد شد و یا اینکه پزشک دستور بستری شدن خواهد داد.
اگر کودکی که ابتلاء او به آبله مرغان خطرناک است، با افراد مبتلا به آبله مرغان مواجهه پیدا کرد، پزشک ممکن است به او آنتی‌بادی ضد زونا تزریق کند.
عناوین مرتبط: کبودی‌ها، آنسفالیت (سرسام)، بثورات (ضایعات پوستی)، سندرم رای.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید