شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

آیا کودکتان را لوس می کنید؟


آیا کودکتان را لوس می کنید؟
آیا هرگز نگران لوس شدن كودكتان شده اید؟ آیا زمانی كه او را مكرراً می بوسیدو یا هر زمان كه گریه كرد فوراً به سمت او می روید نگران این موضوع شده اید؟ خبرهای امیدواركننده ای وجود دارد كه مبنی بر آن تا یك سالگی این اتفاق نمی افتد.دكتر پت اسپانگین، متخصص كودكان می گوید: «لوس شدن بدین معنا است كه علی رغم سخت گیری در مورد رفتار كودك از جانب والدین، او از خودراضی و سرسخت بار بیاید.»
وقتی كودك یك سالگی را پشت سر می گذارد، كم كم خود را یك شخص كوچك با خواسته های مخصوص به خود می بیند و حال زمانی است كه مادر كمی سخت گیر شود. البته اگر نمی خواهد كودكش بعداً لوس و ننر شود. دكتر پت اسپانگین می گوید: «ثبات گفتاری و رفتاری مادر در این سن برای كودك بسیار مهم است.» حال باید دید چگونه می شود فهمید چه رفتاری نشانگر مهر و محبت والدین بوده و چه رفتاری باعث لوس شدن او می شود. در اینجا آمده است كه چگونه می توان حد و مرز این دو را تعیین كرد.
از بدو تولد تا شش ماهگی
۱- گریه كردن:
خیالتان راحت باشد. كودك در این سن حتی نمی داند شخصی جدای از شماست. ماكسین فارلی، ۲۷ ساله از لندن كه مادر ایوده ماه است می گوید: «مادرم به من می گوید با هر بار گریه كودكم كه به سوی او می روم در واقع چوبی را برای پشت خودم به وجود می آورم. به نظر او هر بار كه من برای آرام كردن او می روم او را لوس و پرتوقع بار می آورم.» اما وقتی كودك شما گریه می كند نمی خواهد شما را كنترل كرده و یا خسته كند. او فقط از چیزی ناراحت است و گریه كردن تنها روشی است كه او می تواند به توسط آن شما را خبر كند. پاسخ به گریه او، خواه از گرسنگی باشد یا از جای خیس و یا آغوش شما را بخواهد باعث می شود او احساس امنیت كند. اگر او را با گریه اش تنها گذاشته و به آن اعتنا نكنیم در واقع او بدخلق و یا به اصطلاح عامیانه تر نق نقو می شود.
۲- گرسنگی:
پیشترها مادران برنامه سختی برای غذای كودكشان داشتند. مثلاً هر چهار ساعت یك بار به او شیر می دادند نه زودتر. امروزه متخصصان می گویند نباید اینگونه باشد. دادن شیر به او هر گاه كه می خواهد او را لوس نمی كند فكر نكنید با این كار برای بعدها مشكل تراشی می كنید. بلكه باید گفت به نیازهای او پاسخ می دهید.
۳- بوسیدن و در آغوش گرفتن:
بعضی اوقات به عنوان یك مادر تازه كار احساس می كنید نباید زیاد نوزاد را بغل كنید چون ممكن است اصطلاحاً بغلی شود. اما محققان می گویند تماس فیزیكی با كودك مانند در آغوش گرفتن و یا حمل كردن او جدای از لوس كردن باعث می شود كه او احساس آرامش و امنیت كند. این بدان معناست كه بعداً او بیشتر می خواهد در جای خود بوده و با لوازم بازی خود بازی كند.
شش تا دوازده ماهگی
در این زمان كودك شما هنوز به بوسه ها و اظهار محبتتان نیاز دارد اما او همچنین شروع به مطابقت خود با دیگر اعضای خانواده نیز می كند. اكنون به وجود آوردن یك برنامه روزانه و اعمال برخی محدودیت ها می تواند از بروز مشكلات رفتاری در آینده جلوگیری كند.
۱- وابستگی كودك: كودك در حدود نه ماهگی بسیار به مادر وابسته می شود و این به این دلیل است كه او فهمیده كه شما شخصی جدای از او هستید و می ترسد وقتی او را ترك می كنید دیگر بازنگردید. بهترین راه برای رفع بهانه های كودك در آغوش گرفتن و بذل توجه فراوان به او است.وقتی به او اجازه می دهید اینگونه به شما وابسته باشد این بدان معنا نیست كه او را لوس می كنید بلكه بنا به گفته دكتر اسپانگین، برعكس می باشد: شواهدی وجود دارد مبنی بر اینكه كودكانی كه والدینی خونگرم و صمیمی داشته و با آنان در این سن تماس فیزیكی زیادی برقرار می كنند بعدها احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری دارند.
۲- ایجاد برنامه روزانه برای كودك: ایجاد یك برنامه ثابت روزانه برای كودك در این سن عقیده خوبی است. او را وادار كنید كه برای خوردن غذا، خوابیدن و بازی وقت های خاصی داشته باشد. همچنین با این كار به او می فهمانید كه این شما هستید كه او را هدایت می كنید.
دوازده ماهگی و بالاتر
وقتی كودك شما یك سالگی را پشت سر گذاشته و خود را می شناسد ممكن است در اثر برخی رفتارها از سوی شما لوس شود.
۱- بدخلقی و یكدنگی كودك:
گرین پالمر، ۳۳ ساله، مادر جیك پاتر دوماهه می گوید: «اولین باری كه پسرم شروع به بدخلقی كرد وقتی بود كه می خواستم او را از پارك ببرم. وقتی با بدخلقی او مواجه شدم دوباره به پارك بازگشتم اما مسأله وقتی بدتر شد كه دوباره خواستم با او از پارك به خانه بازگردم. من اغلب به او اجازه می دهم اگر می خواهد بار دیگر حرفش را به كرسی بنشاند. اما بدخلقی او بدتر می شود. یك قانون طلایی در والدین این است كه هرگز در مقابل بدخلقی كودك تسلیم نشوید. چرا كه او به سرعت می آموزد كه چگونه به هر آنچه می خواهد دست یابد. به گفته دكتراسپانگین اگر كودك شما بیاموزد كه با ایجاد چنین صحنه ای به خواسته خود می رسد، وقتی كه او بزرگتر شود هم شما و هم او به مشكل برخواهید خورد. تسلیم نشوید. با این كار،كودك شما می فهمد كه با داد و قال به جایی نمی رسد و به مرور منطقی تر با مسائل برخورد می كند.
۲- كمك به كودك:
وقتی در زندگی سرتان بسیار شلوغ است ممكن است برای راحت كردن خودتان كارهای كودكتان را اعم از گذاشتن قاشق غذا به دهان او تا پوشاندن كفشش انجام بدهید. اما بیشتر كودكان دوست دارند خودشان این كارها را انجام دهند و اگر زمان كوتاهی را برای آموختن این كارها صرف كنید بعداً زمان كار بیشتری خواهید داشت.
۳- هدیه دادن به كودك:
هدیه دادن مكرر به كودك او را لوس نمی كند اما این كار به او می آموزد برای آنها ارزشی قائل نشود. چیزی كه باعث لوس شدن او می شود، دادن هدیه به او برای ترك یك عمل بد است. به گفته دكتر اسپانگین رشوه دادن فقط رفتار بد او را تقویت می كند. او در آغاز می خواهد اما دفعه بعد برای آن داد وقال براه می اندازد!
منبع : سایت تخصص بانوان یزد


همچنین مشاهده کنید