جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

داروهای استنشاقی چه فراورده‏هایی هستند؟


داروها برای ایجاد اثرات عمومی یا تأثیرات مستقیم موضعی در مجاری تنفسی ممكن است استنشاق گردند. گازهای مورد استفاده در بیهوشی عمومی، از طریق استنشاق جذب خون می‏شوند و اثرات عمومی خود را در بدن و به ویژه مغز اعمال می‏كنند. داروهای باز كننده مجاری تنفسی نیز جهت مداوای برخی از انواع آسم، آمفیزم ریوی و برونشیت اثر مستقیم بر مجاری تنفسی داشته، البته مقدار كمی از آنها وارد جریان خون نیز می‏شود.
استنشاق مستقیم داروی گشاد كننده برونش به داخل ریه‏ها بهترین راه جلوگیری از اثرات مفید دارو و اجتناب از عوارض ناخواسته آن است؛ انواع فراورده‏هایی كه بدین منظور طراحی و تولید شده‏اند، عبارتند از:
۱ــ اینهالر یا اسپری: با هر فشار دوز محدودی از دارو را آزاد می‏سازد، اما استفاده مؤثر از آن به كمی مهارت نیاز دارد. استفاده از محفظه‏های پلاستیكی فضاساز (مانند آسم یار) به استنشاق راحت‏تر دارو كمك می‏كند.
۲ــ كپسول (فشنگ)های استنشاقی: مقادیر بیشتری از دارو نسبت به اینهالر آزاد می‏سازد و از آنجا كه در حین تنفس عادی مصرف می‏شود، نحوه مصرف آن آسانتر است.
۳ــ نبولایزر: هوای فشرده‏ای را از داخل محلول دارو پمپ می‏كند و بخاری ایجاد می نماید كه از طریق ماسك صورت استنشاق می‏شود. این دستگاه دوزهای بالایی از دارو را به داخل ریه آزاد ساخته، به سرعت مشكلات تنفسی را بر طرف می‏نماید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید