جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا
محمود شریف قاینی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: ( ... )س سیزدهم قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: نقاش
اهل قاین بود و در شبیهسازی و چهرهپردازی در شیوهٔ فرنگیسازی استاد بود و گل و مرغ و منظرهسازی را خوب میدانست. به غیر از قلمدانسازی و کارهای روغنی (لاکی) در آبرنگ و سیاهقلم نیز سررشته داشت و فن تذهیب را نیکو عمل میآورد. از آثار وی: قلمدان پرمهارت تصویری که صورت امیرکبیر احتشامالسلطنه را به شباهت تمام تصویر نموده و در حواشی آن ، موضوعات مختلفی از قبیل قصهٔ یوسف نجار و غیره را ، به تردستی ترسیم نموده و رقم "محمودالشریفالقاینی ۱۲۶۴" دارد؛ قلمدانی که در وسط رویهٔ آن ، تصویر یوحنا بسان کارهای آقانجف جلوهگر است و در قسمت بالای آن ، منظرهٔ کشتیهای بادبانی در ساحل است که مسافرین را به ساحل پیاده مینمودند و رقم: "الاقل محمود شریفالقاینی ۱۲۷۵" دارد؛ تصویر آبرنگس نقش دهقانی در مزرعه است و پسری را به سختی کتک میزند و در کمال استادی ترسیم شده است ، با رقم" "محمود شریف".
تولد و وفات: ( ... )س سیزدهم قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: نقاش
اهل قاین بود و در شبیهسازی و چهرهپردازی در شیوهٔ فرنگیسازی استاد بود و گل و مرغ و منظرهسازی را خوب میدانست. به غیر از قلمدانسازی و کارهای روغنی (لاکی) در آبرنگ و سیاهقلم نیز سررشته داشت و فن تذهیب را نیکو عمل میآورد. از آثار وی: قلمدان پرمهارت تصویری که صورت امیرکبیر احتشامالسلطنه را به شباهت تمام تصویر نموده و در حواشی آن ، موضوعات مختلفی از قبیل قصهٔ یوسف نجار و غیره را ، به تردستی ترسیم نموده و رقم "محمودالشریفالقاینی ۱۲۶۴" دارد؛ قلمدانی که در وسط رویهٔ آن ، تصویر یوحنا بسان کارهای آقانجف جلوهگر است و در قسمت بالای آن ، منظرهٔ کشتیهای بادبانی در ساحل است که مسافرین را به ساحل پیاده مینمودند و رقم: "الاقل محمود شریفالقاینی ۱۲۷۵" دارد؛ تصویر آبرنگس نقش دهقانی در مزرعه است و پسری را به سختی کتک میزند و در کمال استادی ترسیم شده است ، با رقم" "محمود شریف".
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید