جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رژیم غذایی پر چربی و کم خطر


رژیم غذایی پر چربی و کم خطر
كشاورزان فرانسوی و روستائیان ایتالیایی و یونانی اگر چه از رژیم غذایی پرچربی استفاده می كنند اما شیوع بیماری های قلبی در میان آنان بسیار كم است. احتمال دارد مصرف كم شراب و یا مصرف روغن زیتون موجب حفاظت افراد روستایی در مقابل حملات قلبی گردد. شیوع كم بیماریهای قلبی در كشاورزان یونانی و ایتالیایی بخاطر مصرف بالای روغن زیتون- كه حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب تك غیر اشباعی می باشد است. اما این كشاورزان اغلب مقادیر زیادی سبزیجات و میوه جات كه حاوی فولیك اسید و پیریدوكسین میباشد را مصرف می نمایند.
مصرف مقادیر كم این ویتامین ها به سبب افزایش سطح هموسیستئین خون و تجمع آن در جریان خون و مسدود كردن شریان های خونی موجب افزایش ریسك بروز حملات قلبی می گردد. میوه جات و سبزیجات بیشتر از روغن زیتون و شراب حاوی مواد شیمیایی هستند كه موجب محافظت در مقابل بروز حملات قلبی میشود.فلفل حاوی كاپسائیسین (capsaicin)،مركبات حاوی كامارین (coumarins)، توت و فلفل و هویج و گوجه فرنگی حاوی فلاوینوئید(flavinoids)، گوجه و اكثر میوه ها حاوی لیكوپن (lycopenes)، سیر و پیاز حاوی اس-آلی سیستئین(S-allycysteine)، شیرین بیان حاوی تری ترپنوئید(triterpenoids)، جو و گندم حاوی لیگنین(lignins)، كلم حاوی اندول(indoles) و ایز تیو سیانات(isothiocyanates) و لوبیا و نخود فرنگی و عدس حاوی جنیستئین(genistein) می باشند. تحقیقات بسیاری نشان داده است كه این مواد در محافظت افراد در مقابل ابتلا به بیماری های قلبی نقش مهمی را ایفا مینمایند.به عبارت دیگر مصرف زیاد میوه جات و غلات كامل و حبوبات نسبت به محدود سازی دریافت چربی نقش مهمتری را در مقابله با ریسك ابتلا به بیماری ها و حملات قلبی ایفا خواهد نمود.
● کلسترول بالا باعث کاهش تستوسترون میشود
فشار خون بالا میتواند منجر به كاهش سطح تستوسترون و كاهش فعالیت جنسی در مردان گردد.سطح بالای كلسترول در خون وهمچنین بالا بودن فشارخون باعث باعث سفتی رگها و در نتیجه عدم جریان مناسب و كافی خون در بیضه ها و نتیجتا آسیب به این عضو از بدن و كاهش ترشح تستوسترون گردد. حملات و ناراحتی های قلبی وآترواسكلروزیس بیماریهایی است كه این افراد را تهدید می كند. چون كاهش سطح تستوسترون معمولا در افراد مسن مشاهده می شود لذا افرادی كه دچار كاهش در سطح ترشح این هورمون میشوند باید تحت درمان و مراقبت رژیم غذایی قرار بگیرند.
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید